Sydvatten och Lunds universitet på World Water Week

Sydvatten och Lunds universitet presenterar vattenkursen Tänk H2O! vid seminariet Inspire Youth to become Water and Development Ambassadors under den pågående Världsvattenveckan i Stockholm.

Under två dagar vid Bolmen, Skånes viktigaste råvattentäkt, får gymnasielärare och deras elever vara med om tvärvetenskapliga workshops, miniföreläsningar, rollspel och experiment under ledning av handledare från LUCSUS (Lunds universitets centrum för studier av uthållig samhällsutveckling), Sydvatten och Vildmarksgymnasiet i Unnaryd.

Tid: Torsdagen 27 augusti kl. 14.00-15.30. Seminariet Inspire Youth to become Water and Development Ambassadors.

Plats: City Conference Centre, Lilla Teatern, Barnhusgatan 12, Stockholm

Kontakt: Anna-Karin Wickström, Sydvatten, 040-35 15 63 och Ann åkerman, LUCSUS, Lunds universitet, 0703-89 80 81.

Sydvatten är ett kommunägt företag som producerar dricksvatten till 900.000 invånare i västra Skåne. Bolaget har ett långsiktigt ansvar för att säkerställa framtida leverans av dricksvatten.

LUCSUS är Lunds universitets centrum för utbildning, forskning och samverkan inom och utanför den akademiska världen i frågor som rör hållbar utveckling.

World Water Week arrangeras av Stockholm International Water Institute sedan 1991. Världsvattenveckan är en mötesplats för internationellt kunskapsutbyte kring vatten- och utvecklingsfrågor. Årets tema är Water for Development.

• kranvatten

Sydvatten AB är ett kommunägt företag som producerar dricksvatten till 900 000 invånare i Skåne. Bolaget bildades 1966 och är i dag en av Sveriges största dricksvattenproducenter. Sydvatten äger och driver Bolmentunneln, de två vattenverken Ringsjöverket och Vombverket samt huvudledningssystemet för distributionen av dricksvatten.