Sydvatten tar dricksvattenfrågan till Almedalen

Seminarium i Almedalen ”Vem tar ansvar för svenskt dricksvatten?” anordnas av Sydvatten onsdagmorgon. Syftet är att uppmärksamma dricksvattnet som en av de stora globala framtidsfrågorna samt branschaktörernas möjligheter att ta ett aktivt samhällsansvar.

Bolmentunneln försörjer direkt eller indirekt 900 000 skåningar och blev 2010 Sveriges första riksintresse för dricksvatten. Det är dock än så länge den enda. Detta trots att Mälaren, Göta älv och Bolmen försörjer nästan halva Sveriges befolkning med dricksvatten. Hur kan det komma sig?

Det är en av de frågeställningar som ställs på Sydvattens seminarium i Öresundshuset onsdagen den 3 juli kl. 8.00.

- I Sverige liksom i många andra länder ökar konkurrensen om vattnet. Samtidigt riskerar klimatförändringarna innebära ökade påfrestningar på vattentäkter och produktionsanläggningar. Det är emellertid oklart vem som egentligen tar ansvar för dricksvattnet. Förutsättningarna, som till exempel vårt uppdrag och mandat, för oss branschaktörer är dessutom inte uppdaterade efter dagens reella behov. Det riskerar att försvåra våra möjligheter att ta ett aktivt ansvar för framtidsutmaningarna, säger Jörgen Johansson, VD för Sydvatten.

- I Almedalen finns en mängd aktörer från politik, näringsliv och intresseorganisationer på plats för att diskutera och lyssna till frågor som är relaterade till Sydvattens verksamhet. Det är således ett viktigt tillfälle att uppmärksamma våra frågor och göra avtryck i debatten, säger Jörgen Johansson.

Medverkar i onsdagens frukostseminarium i Öresundshuset gör:

Matilda Ernkrans (S), ordförande i Miljö- och jordbruksutskottet.
Björn Risinger, generaldirektör Havs- och vattenmyndigheten.
Maria Wetterstrand, samhällsdebattör och f d språkrör Miljöpartiet.
Mats Helmfrid (M), kommunstyrelseordförande i Lund, ledamot i Sydvattens och Svenskt Vattens styrelse.
Jörgen Johansson, VD Sydvatten.
Moderator: Trine Grönlund

Sydvatten AB är ett kommunägt företag som producerar dricksvatten till 850 000 invånare i Skåne. Bolaget bildades 1966 och är i dag en av Sveriges största dricksvattenproducenter. Sydvatten äger och driver Bolmentunneln, de två vattenverken Ringsjöverket och Vombverket samt huvudledningssystemet för distributionen av dricksvatten.