Nyhet -

Rätt metodik gav stora tidsbesparingar vid offertritning hos Dellner - Cad-Q stöttade med knowhow kring säljkonfiguratorer

Dellner, som arbetar med Train Connection Systems, alltså energiabsorbenter, tågkopplingar och gångvägar mellan tåg, hade behov av att snabbt kunna ta fram teknisk avancerade och detaljrika offerter till vagnsbyggare när förfrågningar kommer in.

– När en tågoperatör ska bygga en ny linje går de ofta ut och frågar ett antal vagnsbyggare om priser och kommer då till oss för att få offertförslag. Utmaningen för min avdelning, där jag arbetar som teknisk offertingenjör, är att vi tar fram alla tekniska förslag. Så vi måste göra bra offerter till många, trots att vi vet att det är få som blir en order, menar Anna Enochsson, Sales Engineer Manager på Dellner.

Tillsammans med Cad-Qs metodikexperter effektiviserade och förenklade man metodiken för Dellners samtliga ingenjörer som arbetar med offertunderlag. En utmaning som resulterade i mycket stora tidsbesparingar i offertstadiet, kortare ledtider och bra möjligheter att fokusera på rätt saker.

Säljkonfigurator med möjlighet att styra många varianter

Dellner har tillsammans med Cad-Q byggt upp ett offertbibliotek i ILogic, som ingår i Inventor. Från det styr man enkelt många varianter. Med en kurvstudiefunktion kan man lätt simulera koppling och drift av tågsätt i kurvor för att säkerställa smidig drift av tågen.

– Nu har vi ett enkelt verktyg där vi kan mata in parametrar från kund och göra ändringar. Och allt kan enkelt göras av säljpersonalen. Vi sparar ungefär 200-300 timmar per år, med alla de förändringarna som vi gjort i offertbiblioteket där säljkonfiguratorn är motorn, säger Anna Enochsson.

Lösningen hos Dellner är en del i Cad-Qs Lean Engineeringkoncept där man stöttar industriföretag att göra ständiga förbättringar så att de kan leverera smartare och mer kostnadseffektivt. Säljkonfiguratorer är en av de ingående delarna som kan stötta företag att spara mycket tid och pengar.

Se hela intervjun med Dellner här.

För mer information:

Torbjörn Rask, ansvarig för införandet av säljkonfiguratorn hos Dellner, 0243-785 61