Lindab utser Cad-Q till ny generalagent för VVS-verktyget CADvent

Lindab och Cad-Q går in i ett fördjupat samarbete om Lindabs applikation CADvent. Samarbetet innebär att Cad-Q tar över rollen som generalagent när det gäller försäljning av produkten samt ansvaret för den tekniska supporten för slutanvändarna. Lindab kommer att fokusera på produktutveckling för CADvent.

Lindab har utvecklat och sålt CADvent i Sverige under mer än 10 år. CADvent är en objektorienterad AutoCAD-applikation med komplett verktygsuppsättning för att rita, dimensionera, beräkna, mängdberäkna och presentera kompletta VVS-installationer.

Under de senaste åren har försäljningen i Sverige skett främst via återförsäljare. Lindab har varit ansvariga för utveckling och utöver det även support av produkten, detta är ett område som krävt allt mer energi på senare år. Lindab har därför tecknat ett strategiskt avtal med Cad-Q, där Cad-Q kommer ha rollen som generalagent för svenska marknaden samt ansvaret för supporten. Lindab kommer därmed kunna lägga all kraft på ett fortsatt ansvar för produktutvecklingen av CADvent.

- Vi på Cad-Q säkerställer genom det nya avtalet med Lindab den tekniska supporten för CADvent-användarna. Vi är experter på såväl CADvent som AutoCAD och AutoCAD MEP och kan genom det nya avtalet ge slutkunderna för CADvent en samordnad support med högre teknisk kompetens, säger Mats Persson, affärsområdeschef Bygg på Cad-Q.

- Vi har som enda svenska återförsäljare en PSP- (Premier Solution Provider) certifiering hos Autodesk, vilket ger oss direktaccess deras experter, fortsätter Peder Svensson, kundansvarig Installation på Cad-Q. Vi arbetar gentemot samtliga discipliner inom byggprojekteringen där frågorna blir allt vanligare om utbyte och samarbete av information mellan disciplinerna, vilket gör att vi kan vara ett naturligt bollplank även inom detta område.

- Vi på Lindab kommer genom det nya samarbetet fortfarande, och förhoppningsvis med bättre effektivitet, att fortsätta utveckla CADvent , säger Kai Kruhöffer, produktchef CADvent på Lindab. Vi känner oss oerhört trygga i lösningen med att Cad-Q tar rollen som generalagent och ansvarig för den tekniska supporten, då de är väl rustade för uppgiften.

Mats Persson, Affärsområdeschef Bygg, Cad-Quality i Sverige AB, tel: 031-703 23 53, e-post: mats.persson@cadq.se eller Peder Svensson, Kundansvarig Team Installation, Cad-Quality i Sverige AB, tel 031-703 23 60, e-post: peder.svensson@cad-q.se

Kai Kruhöffer, produktchef CADvent, Lindab Ventilation AB, tel: 0431-850 77, e-post: kai.kruhoeffer@lindab.se

■■ Cad-Q bolagen är Nordens ledande leverantör av modell- och ritningsrelaterad IT och arbetar med implementering av programvaror, utbildning, support och IT-stöd av CAD-system till bygg-, fastighets- och industrisektorerna. Cad-Q bolagen grundades 1989 och har cirka 140 medarbetare vid 18 kontor i Sverige och Norge. Cad-Q ingår i Addnode-koncernen som är noterad på OMX Nordic List, Small Cap. Se www.cad-q.se

■■ Lindab är en internationell koncern som utvecklar, tillverkar, marknadsför och distribuerar produkter och systemlösningar i tunnplåt och stål för förenklat byggande och bättre inomhusklimat. Lindabkoncernen har cirka 5000 medarbetare i 31 länder och omsatte 9840 MSEK år 2008. Huvudkontoret ligger i Grevie utanför Båstad. Lindabaktien är noterad på Nasdaq OMX Nordic Exchange, Stockholm lista för stora bolag, Large Cap. Förytterligare information, se www.lindab.se