Antalet betalningsförelägganden ökar med över 70% i Jönköpings län

Företagen i Jönköpings län verkar få allt svårare att betala sina fakturor. Under årets första månad ökade antalet utslag i mål om betalningsföreläggande i Jönköpings län med över 70 % jämfört med samma period 2012. Januari månads siffror är även högre än de under samma period krisåret 2009. Detta kommer med stor sannolikhet att leda till ökade konkurser senare under året. I Stockholms och Västra Götalands län ökade antalet med över 30 %.

I oktober och november ledde rekordmånga obetalda fakturor i Jönköpings län till att antalet betalningsförelägganden ökade kraftigt. Utvecklingen fortsatte med en kraftig ökning under januari 2013.

Ett utslag i mål om betalningsföreläggande är en signal om ekonomiska problem och en allvarlig betalningsanmärkning. Under krisåret 2009 ökade antalet betalningsförelägganden kraftigt under våren vilket följdes av ökade konkurser senare under året.

- Att vi nu ser att antalet betalningsförelägganden ökar från 2012 års höga siffror är oroande. Betalningsförelägganden är allvarliga betalningsanmärkningar och är ofta en signal om svåra ekonomiska problem. Om utvecklingen fortsätter kommer konkurserna öka längre fram i år. Säger Harald Stjerna, informationsansvarig på Syna.

Kreditupplysningsföretaget Syna mäter varje månad antalet utslag i mål om betalningsföreläggande. Utvecklingen av antalet utslag i mål om betalningsföreläggande ger en bra fingervisning om de svenska företagens ekonomiska situation. Kraftiga ökningar av antalet betalningsförelägganden leder till fortsatta ekonomiska problem för både företagen som inte betalar sina fakturor, men givetvis också för de företag som inte får betalt.

För ytterligare information och statistik för respektive län kontakta:

Harald Stjerna, informationsansvarig på Syna

E-post: harald.stjerna@syna.se

Mobil 0702-338297

Direkt 040-258539

Växel 040-258500

• syna
  • kreditupplysning
  • konjunktur

Syna AB är Sveriges äldsta kreditupplysningsföretag och har sedan 1947 tillhandahållit kreditupplysningar och annan information avsedd för affärsverksamhet. Vi tillhandahåller information till alla sorters företag samt statliga myndigheter och verk.

Harald Stjerna

Presskontakt Partner 040-258500