Kommunerna med Bästa Tillväxt 2009

De kommuner som har störst andel aktiebolag som har ökat antalet anställda, går med vinst och ökar omsättningen mer än 5% i respektive län tar emot priset. Samtliga svenska aktiebolags senast tillgängliga bokslut har kartlagts för att utse vinnarna. Det är tredje gången som kreditupplysningsföretaget Syna delar ut priset Bästa Tillväxt.

Vinnarkommunerna Bästa Tillväxt 2009

Upplands Väsby kommun i Stockholms län.

Enköping kommun i Uppsala län.

Vingåker kommun i Södermanlands län.

Norrköping kommun i Östergötlands län.

Vaggeryd kommun i Jönköpings län.

Alvesta kommun i Kronobergs län.

Mörbylånga kommun i Kalmar län.

Sölvesborg kommun i Blekinge län.

Eslöv kommun i Skåne län.

Varberg kommun i Hallands län.

Vara kommun i Västra Götalands län.

Filipstad kommun i Värmlands län.

Lindesberg kommun i Örebro län.

Fagersta kommun i Västmanlands län.

Vansbro kommun i Dalarnas län.

Hudiksvall kommun i Gävleborgs län.

Timrå kommun i Västernorrlands län.

Bräcke kommun i Jämtlands län.

Vilhelmina kommun i Västerbottens län.

Gällivare kommun i Norrbottens län.

Bästa Tillväxt 2009

Då vi arbetade med Bästa Tillväxt 2008 i oktober och november 2008 var många av de kommuner och företag som vi kom i kontakt med fortfarande tveksamma till om det var någon ekonomisk kris på gång överhuvudtaget eftersom året hade varit så bra och en kris verkade avlägsen. Vi har emellertid fått uppleva att avslutningen på 2008 blev tuff för många företag. När vi nu summerar året ser vi att antalet företag som uppfyller våra tre tillväxtmått i många av de vinnande kommunerna bara är hälften så många som förra året. Därför känns det i år extra roligt att uppmärksamma de kommuner där företagen har lyckats med att öka antalet anställda, öka omsättningen och att gå med vinst. Längst ned i pressmeddelandet hittar du vinnarna i respektive kommun.

- Vi tror att en kommun mår bra av att många företag går bra och växer. Många av de kommun- och näringslivschefer vi kommer i kontakt med är noggranna med att poängtera att det är företagen som skapar tillväxten och att kommunen bara kan försöka hjälpa dem med förutsättningar för att växa.Vi tycker så klart att de kommuner som lyckas bra ska uppmärksammas för det, säger Harald Stjerna informationsansvarig på kreditupplysningsföretaget Syna

Med vårt tillväxtindex uppmärksammar vi de kommuner där en stor andel av företagen går bra och växer. I varje län får den kommun priset som har den största andelen. Kommuner med färre än 100 aktiebolag har tagits bort eftersom resultatet annars blir missvisande.

Vi premierar bredd och stabilitet snarare än spjutspetsar. I de fall det finns ett stort framgångsrikt företag i en mindre kommun får det effekt i Synas index bara om företaget anlitar underentreprenörer i kommunen eller sysselsätter mycket folk i kommunen, vilket leder till att servicenäringar får ett bättre kundunderlag. Det är viktigare för en kommun, att det finns många små företag, som växer, än att det finns ett stort företag som är framgångsrikt. En region blir stabilare om 100 små företag anställer en person till och ökar sin omsättning än om ett företag gör det.

Intresserad?

Om det finns ytterligare information som du saknar eller är nyfiken på så hoppas vi att du hör av dig. Behöver du någon specifik information eller kontaktpersoner i en viss kommunär du välkommen att kontaktamigvia telefonellermail, så ska jag göra mitt bästa för att ordna det.

SYNA AB

Växel 040-25 85 00

Direkt 040-25 85 39

Mobil 0702-33 82

• kreditupplysning
  • konjunktur

Information om Kreditupplysningsföretaget Syna AB

Syna AB är Sveriges äldsta kreditupplysningsföretag och är verksamma sedan 1947. Syna tillhandahåller kreditupplysningar och annan information avsedd för affärsverksamhet. Vi strävar efter att våra produkter skall hjälpa företag att göra fler och bättre affärer. I dag har vi drygt 10.000 kunder varav många är små och medelstora företag.