Helt ny gröda visar rekordresultat

I de första resultaten för årets officiella sortförsök har Syngentas nya hybridhöstkorn avkastat över 12 ton, vilket överträffar de redan höga förväntningarna.

HYVIDO™ är samlingsnamnet för Syngentas nya sexradiga hybridhöstkorn. En helt ny gröda som inkluderar flera sorter, bland annat SY LEOO vilket är den sort som finns på marknaden idag. Grödan har utvecklats för att ge hög avkastning vid tidig sådd. På så sätt blir HYVIDO™ en ny gröda i växtföljden eftersom den kan ersätta andraårsvete och är en bra förfrukt till raps.

Baserat på de senast inrapporterade resultaten från de officiella sortförsöken har HYVIDO™ överträffat alla förväntningar.

Medelskörden för SY LEOO, var 12.1 ton per hektar. Ett resultat som är baserat på ett genomsnitt av tre olika försök. Försöken har utförts i odlingsområde A och B – det vill säga i området kring Malmö och Kalmar där sorten ska odlas.  Även Wootan, som är en kommande generation av HYVIDO™ visar mycket fina resultat.

-  Hyvidosorterna SY Leoo och Wootan har sett fina ut hela säsongen, både i många av försöken samt i de lite större odlingar som vi haft utlagda. Det är väldigt intressant att Hyvido-sorterna i några försök avkastat i storleksordningen 1,5 ton/ha mer än mätarsorten, man kan ju inte låta bli att undra hur det blir när vi fått utveckla odlingstekniken ännu mer, säger Oskar Björling, Sales and Field Technician på Syngenta Sverige.

Vad är nytt med HYVIDO™?
HYVIDO™ -sorterna karaktäriseras av hög avkastningspotential, ett stort ax, stort rotsystem och ett stort flaggblad.

-  Ett Hyvido-ax har ofta ca 64 kärnor per ax, vilket är ca 3 gånger fler vad som normalt finns i de tvåradiga sorterna. Ett stort flaggblad gör att varje kärna i hela axet blir matat, berättar Oskar Björling, Sales and Field Technician, Syngenta Sverige.

Hybridhöstkornet ska odlas som en helt ny gröda. Sorten ska sås tidigt, redan i början av september. På så sätt möjliggörs en tidigare skörd, lägre kostnader för torkning och mer tid att bärga halmen. Sorten blir på så sätt ett bra alternativ till andraårsvete och dessutom en bra förfrukt till raps som ska sås tidigt.

HYVIDO™-sorterna bör sås med en utsädesmängd på 130-160 plantor per kvadratmeter. HYVIDO™ - hybridhöstkorn ska odlas i område A och B.

SY LEOO säljs och distribueras av Lantmännen.

Detaljerad information om försöksresultaten finns bifogade.