Synoptik öppnade butik i Borlänge – startade glasögoninsamling och föreläste för skolelever om synhälsan i fattiga länder

I samband med att Synoptik idag öppnade en butik i Kupolen i Borlänge, startades en glasögoninsamling till Optiker utan gränsers kommande hjälpresa. På plats var Joakim Ivarson, ambassadör för Optiker utan gränser, som i våras reste till Guatemala för att hjälpa tusentals barn och vuxna att se bättre. Joakim fanns på plats vid invigningen av glasögoninsamlningen och föreläste sedan för elever på Tjärnaskolan i Borlänge om det stora behovet av bättre synhälsa i fattiga länder.

I april var Joakim Ivarson tillsammans med optikerkollegor från Synoptik på en hjälpresa i Guatemala för Synoptiks hjälporganisation Optiker utan gränser. På plats provade de ut glasögon åt 2351 vuxna och barn. Nu samlar organisationen in begagnade glasögon för nästa hjälpresa som kommer att gå till Nicaragua.

– Butiken och insamlingen är nu öppen och det är redan många Borlängebor som har kommit för att skänka sina begagnade glasögon vilket är helt fantastiskt. Det finns tyvärr alldeles för många människor i världen som på grund av sitt synfel har svårt att gå i skolan eller arbeta, säger Joakim som är ambassadör för Optiker utan gränser.

På eftermiddagen besökte han Tjärnaskolan i Borlänge där eleverna fick lyssna på hans historier från resan och varför god syn är så viktigt för att kunna utbilda sig och ta sig ur fattigdom.
– Att sprida kunskap och öka medvetenheten om problemet med dålig synhälsa i fattiga länder känns väldigt viktigt, framförallt för skolbarnen som själva vet hur viktiga deras glasögon är för att de ska kunna läsa. Många barn hade frågor efteråt och undrade hur de kunde hjälpa till, säger Joakim Ivarson.

Via Synoptiks 117 butiker runt om i landet samlar man nu in begagnade glasögon från allmänheten, bara insamlingen i Borlänge väntas inbringa hundratals glasögon. Inför hjälpresan till Guatemala lyckades man samla in 47 629 glasögon, men årets insamling till Nicaragua-resan väntas bli ännu större, målet är 65 000 insamlade glasögon.

– Vi är mycket stolta över att vi genom vårt engagemang och vår kunskap om optik kan hjälpa människor att se bättre. Extra roligt är det att få inviga insamlingen till Optiker utan gränser i en helt nyöppnad butik. Vi kan bara i förväg ödmjukt tacka de Borlängebor som kommer att delta i insamlingen, de gör verkligen en insats, säger Roland Olsson, vd på Synoptik.

Vad är Optiker utan gränser?
Optiker utan gränser är en hjälporganisation startad av Synoptik som hjälper människor runt om i världen att se bättre. Via Synoptiks butiker samlas begagnade glasögon in som under årliga hjälpresor skänks till behövande. Synoptiks optiker och optikerassistenter genomför synundersökningar och utprovning av glasögon på plats. Av dem man hjälper är cirka 60 procent kvinnor, en av tio är barn och unga vuxna. Majoriteten har aldrig haft korrekt synkorrigering tidigare. Man samarbetar med Vision For All som är en svensk hjälporganisation som hjälper till med lokala kontakter och bistår i arbetet.

Joakim Ivarson, ambassadör för Optiker utan gränser, tfn +46 (0)70 190 11 33
Sara Sandin, butikschef för Synoptik Kupolen i Borlänge, tfn +46 (0)243-121 32
Anmälan och bilder för fri publicering kontakta: Olof Mattsson, tfn: +46 (0)70-958 96 31,
e-post: olof.mattson@perspective.se

Regioner

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 115 butiker och en omsättning nära en miljard en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 5600 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.