Enzzo fick hedersomnämnande i Red Dot Award 2016

Synoptiks innovativa bågar i trä och sten belönade med Red Dot Award

Vid Red Dot Award 2016 tilldelades Synoptiks eget glasögonmärke Enzzo, ett hedersomnämnande i kategorin produktdesign. Kollektionerna Enzzo Stone Alchemy och Enzzo Rock Aluminium tilldelades utmärkelsen för sin nyskapande design och sina innovativa materialval.

En av världens mest prestigefyllda designtävlingar, Red Dot Award, har belönat glasögonmärket Enzzo med ett hedersomnämnade i kategorin produktdesign. Varje båge från Enzzo är ett hantverk i minimalistisk stil som tar 60 timmar att producera. Enzzo passar den som vill sticka ut och bära premiumbågar i högteknologisk design med innovativa material som sten, magnesium, aliminium och kolfiber.

Stone Alchemy – harmoni mellan ny teknologi och naturmaterial
Enzzos prisbelönta kollektion Stone Alchemy kombinerar stenens hårda struktur och kolfiberns lätthet och styrka, med träets mjuka och harmoniska känsla och uttryck

Bågens kärna är byggd av kolfiber som sedan kläs med ett trälager för att ge en varm och levande yta. Bågens råa utseende skapas genom att en stenyta skrivs ut och läggs på som sista lager.

Stone Alchemy finns i två modeller. Modellen Stone + Woodsom är gjord av sten, trä och kolfiber och modellen Stone + Carbon som är gjord av kolfiber och sten.

Rock Aluminium – styrkan från en rymdraket
Kollektionen Rock Aluminium förkroppsligar Enzzos strävan efter att alltid spränga gränser och locka de som är vågade nog att bära Enzzos innovativa bågar.

Bågarna är oerhört lätta och tåliga tack vare legeringen av aluminium och magnesium som bland annat används på rymdraketer för att de ska klara den tuffa miljön. Magnesiumets mjukhet gör att materialet kan tryckas ner i en handgjord form vilket skapar bågens råa textur. Enzzo Rock Aluminium slutbehandlas sedan genom en oxideringsprocess vilket skapar en båge som är lika stark som stål men väger hälften så mycket.

I Sverige säljs Enzzo endast i Synoptiks butiker. Kollektionerna Enzzo Stone Alchemy och Rock Aluminium finns i butik från och med mitten av oktober och kostar 1.998 kr.

Om Red Dot Award
Red Dot Award är en internationell designtävling som varje år prisar god design. Priset kallas ibland för designernas Nobelpris och delas ut av Design Zentrum Nordrhein Westfalen. Tävlingen är indelad i kategorierna Product Design, Communication Design och Design Concept.

Lottie Funck Ekelund, marknadsdirektör Synoptik, tfn: +46 (0)73-523 40 22, e-post: lfe@synoptik.se
För bilder för fri publicering och produktprover, kontakta:
Olof Mattson, tfn: +46 (0)70-958 96 31, e-post: olof.mattson@perspective.se

Regioner

Synoptik etablerades i Sverige 1991 och är idag med över 120 butiker och en omsättning nära en miljard en av landets ledande aktörer inom optik. Genom att erbjuda kvalitetsoptik som alla kan ha råd med ska Synoptik bli Sveriges folkoptiker. Företaget ägs delvis av Synoptikfonden, en icke vinstdrivande stiftelse som verkar för att främja nordisk forskning inom optik. Varje år skänks därför en del av vinsten från Synoptik till forskning inom optik och oftalmologi. Synoptik är även en del av GrandVision N.V., en världsledande aktör inom optisk detaljhandel, med drygt 6000 butiker i fler än 40 länder. För mer information, se synoptik.se.