Eriks Designbuss på Konstfacks Vårutställning. Systemtext producerade och monterade dekoren.

Eriks Designbuss ingår i Konstfacks Vårutställning den 16-27 maj.  Konstfackstudenten Erik Olovsson reste under några vårmånader runt med sin specialdesignade husbuss – en mobil designstudio med eget tryckeri och fotostudio – och erbjöd privatpersoner och mindre företag sina tjänster inom grafisk design.

Bildekor är en av Systemtexts huvudprodukter och det föll sig därför naturligt att hjälpa Erik producera och montera bildekoren.
Sven Totté, marknads- och försäljningschef:
– Eriks idé om en mobil designstudio tilltalade oss skarpt. Tanken var annorlunda och kreativ och passade väl överens med Systemtexts värderingar. Designstudion är dessutom ett gott inspirerande exempel på en ny lösning. Kan vi på något sätt bidra till att öka kunskapen om möjligheterna med grafisk design är det toppen!

– Jag ville undersöka nya sätt att arbeta på och framför-allt komma närmare kunden. Jag ville också testa att bokstavligen utnyttja husbilens möjligheter till skapande, säger Erik.

Flera spännande uppdrag
En t-shirt design byttes mot massage och förpackningsetiketter till torkad mango byttes mot just torkad mango. Åt en mjölkbonde utanför Falköping skapades en skylt att hänga på ladan. Bussen fungerade både som kanal, monter, arbetsplats, designkontor och hem. Aleksa Lundberg spelade upp sin monologföreställning i bussen som då fungerade som scen! I Stockholm spelade ett jazzband i bussen.

Resa som gav mersmak
Designbussens resa började hos Systemtext på Telefonplan, där bussen försågs med dekor. I Stockholm-Uppsala området gjordes några uppdrag. Resan gick vidare till Kristinehamn, Hjo, Falköping och slutligen nåddes den skånska kusten och Ängelholm. Under Konstrundan på Österlen parkerades bussen i Simrishamn och användes som galleri där Erik framgångsrikt ställde ut fotografier. Resan gick sedan hemåt mot Stockholm igen, via Växjö.

– En sak som slog mig under resans gång var att vädret var avgörande. Vid fint väder var alla glada och kom fram för att prata, vid dåligt väder skyndade de flesta sig förbi, sägerErik.