Grattis Grand Samarkand – Årets Bästa Köpcentrum 2011/12

Vi gläds åt Grand Samarkands vinst och är stolta över att Systemtext fick förtroendet att skapa Grand Samarkands skyltkoncept med bland annat fasadskyltar som aldrig tidigare skådats.

­Grand Samarkand i Växjö har profilerat sig som Smålands mest spännande köpcentrum och man har arbetat för att skapa en enhetlig kommersiell miljö trots många olika aktörer och inte minst varumärken. Ett kvitto på att man lyckats väl är går dagens erkännande och utmärkelsen Sveriges Bästa Köpcentrum 2011/12.

Juryn var enig och Grand Samarkand fick högt betyg rakt igenom. Både av sina kunder och av de professionella representanterna i juryn som tyckte att Grand Samarkand har lyckats skapa citykänsla även utanför storstan. Grand Samarkand har rejäla volymer och individuella butiksfasader. Varje butik har förstärkt sin identitet utöver det vanliga.

– Med hjälp av ett starkt skyltkoncept har vårt budskap förstärkts ytterligare. Vi är glada för engagemanget Systemtext i Växjö visade när man tog sig an uppgiften att bland annat skapa unika ljusskyltar. Med sin samlade materialkunskap och långa erfarenhet löste de skyltproblematiken på ett konstruktivt och effektivt sätt, säger Mats Jäderberg, centrumchef på Grand Samarkand.

390 mfasadskyltar med helt ny montagelösning
Fyra stora fasadskyltar har monterats – två skyltar med foliedekor och två entréskyltar med diodtexter.
– Ingen, vad vi vet, hade tidigare använt kanalplast till denna form av skyltar. Utformningen, precis som monteringen var en stor utmaning för oss, säger Marie Krüeger, VD Systemtext AB.

Kanal plasten monterades 40 cm ut från fasaden och belystes invändigt, samtidigt monterades det miljövänliga diodtexter – företagens logotyper utanpå plasten. Diodtexterna fick inte fästas i plasten, vilket innebar att vi var tvungna att komma med en helt ny montagelösning. Förutom skärmväggarna tillverkades infartsskyltar, kundvagnsgarage, stortavlor, runda ljuslådor, diverse diodtexter, mobiler med mera.