Systemtext gav Breitlings propellerplan nytt liv

Systemtext har restaurerat ett äldre propellerplan modell CAP 231. Ett annorlunda och speciellt uppdrag av Breitling Nordic. Ritningar på flygplansmodellen saknades och slitage och skador på planet maskerades med folie – bland annat till tankluckor.

Per Hederström, Breitling Nordic, kontaktade Systemtext med detta annorlunda uppdrag. I sin ägo hade företaget ett gammalt propellerplan, modell CAP 231, som tidigare hängt på Arlanda. Planet skulle det förses med ny uppdaterad dekor och logotyper för att användas i Breitlings marknadsföring. Per berättar att en av Breitlings CEO, Theodore Schneider, är en riktig detaljernas man som ställer höga krav på kvalitet:
– Theodore Schneider synade vårt plan noga. Hade han upptäckt något felaktigt hade han utan att tveka nämnt det. Men han var jättenöjd!

Annorlunda uppdrag krävde uppfinningsrikedom
Att dekorera Breitlings propellerplan var ett annorlunda uppdrag som krävde företagets samlade uppfinningsrikedom. Sven Totté, marknadschef:
– Underlaget och den grafiska profilen kom från Breitling i Schweiz och skulle anpassas till flygplanet. Att skapa mallen var svårt. Det saknades ritningar på flygplansmodellen. Vi mätte, beräknade, skissade och anpassade. Och mätte igen.

När dekoren var färdig var nästa steg att identifiera rätt färger enligt den grafiska profilen.
– Med Breitlings gula färg, Pantone 116, var det inga problem. Värre var det med den antracitsvarta, som Systemtext jobbade hårt med att fixa fram, berättar Per Hederström.

Planet är gammalt och ytan har fått sina törnar. En del bucklor har lagats eller maskerats till tankluckor. Numera ser planet alldeles nytt ut där det hängeri  Breitling Nordics kontor. Propellern är restaurerad och den handgjorda huven till cockpit tillverkade Systemtext i frigolit och silverlackade. Det gula är helfolierade ytor på både under- och översida. Materialet som använts är 3Ms foliedekor. Logotyperna är printade och utskurna.

För frågor och ytterligare information, kontakta:

Sven Totté, marknadschef Systemtext. Tel: 040-680 51 16.
E-post: sven.totte@systemtext.se

Per Hederström, VD Breitling Nordic: 08- 544 90 770.
E-post:mailto:per.hederstom@bretiling.se

Se även www.systemtext.se