Fördjupat samarbete med Berghs School of Communication

Kriterierna för tävlingen Snygg-Berghs var bland annat att ta hänsyn till den kommunikativa idén och genomförbarheten. De två vinnande bidragen – Kyrkofönstren och Toys are us har tolkat temat kommunikation väldigt olika enligt juryn, som bestod av Pär Lager, VD och Pål Pettersson, ämnesansvarig på Grafisk design på Berghs School of Communication samt Anu Pöppel och Malin Hansson från Systemtext.

Vinsten är förutom äran och möjlighet att arbeta med ett uppdrag knutet till verkligheten, fördjupad materialkunskap. De vinnande bidragen kommer att finnas på skolan under minst ett år. Pål Pettersson:
– Samarbetet mellan studenterna och Systemtexts projektledare har fungerat mycket bra. I Snygg-Berghs hade vi en avstämning efter några veckor där idéernas utförande presenterades. Systemtexts produktionschefer fick möjlighet att ge feedback på studenternas idéer och råd om hur dessa kunde bli genomförbara.

Dekormaterialet, en viktig del i starka budskap
Med hjälp av noga utvalt material kan budskap förstärkas och synliggöras på ett annorlunda vis. En utmaning för Systemtexts medarbetare var montering av foliedekorer på gammalt handblåst blyinfattat glas. Sven Totté, marknadschef Systemtext:
– Normalt sett skärs dekoren i förväg, innan montage. Kyrkfönstren på Berghs har ett vackert, gammalt blyinfattat glas som är ojämnt i kanterna. Därför fick vi figurskära varje dekor på plats i samband med monteringen.

Samarbetet med Berghs innebär för Systemtext del en möjlighet att utbilda framtidens kreatörer i de mediers möjligheter som företag har i sin produktportfölj.
– För vår del är det också viktigt att möta studenternas kreativa idéer, tänja på materialens gränser och vilka kommunikativa idéer som är möjliga att genomföra, säger Sven Totté.

Samarbetet mellan Systemtext och Berghs School of Communication fortsätter. Bilder bifogas samt ett dokument som beskriver de vinnande bidragen i Snygg-Berghs.

• tillgänglighet och taktila skyltar
  • fönsterdekor

Systemtext hjälper företag i olika branscher att synas bättre. Vi levererar skyltar och dekorer för en kvalitativ och innovativ visuell kommunikation och är kända för vårt engagemang, omtanke och kreativitet. Systemtext är ofta en kritisk länk i större projekt hos kunden. I Skandinavien är vi marknadsledare på ljusskyltar, foliedekorer och arbetsmiljöskyltar. Rikstäckande produktion och montage i egen regi tryggar snabba leveranser, hög kvalitet och konkurrenskraftiga erbjudanden. Vi finns i Malmö, Stockholm, Göteborg och Växjö. Läs mer på www.systemtext.se