Systemtext dekorerar Skånetrafikens Regionbussar till Eurovision Song Contest 2014

Till Eurovision Song Contest 2013 som hölls på Malmö Arena folierade vi 100 Skånetrafiken bussar. Eftersom Danmark vann 2013 års ESC tog de över värdskapet från Sverige. Det är därför naturligt att vi även till årets ESC som ägde rum i Köpenhamn fortsätter med folieringen av bussar, dock i något mindre skala.

Eurovision Song Contest 2014 var den 59:e upplagan av musiktävlingen

ESC är ett projekt som engagerar många. Det förenar miljoner människor i öst, väst, norr och söder. ESC kom till världen efter två världskrig och under en era som innebar nya tekniska möjligheter.  Så bortom all glitter och sång finns en stor tanke om att skapa gemenskap över landsgränserna och fira att vi är en och samma men ändå olika.

Eurovision Song Contest 2014 var den 59:e upplagan av musiktävlingen och ägde rum 6, 8, och 10 maj 2014 i  B&W Hallerne i Köpenhamn i Danmark. Omkring en miljon besökare tog sig ut till Refshaleøen, där semifinalerna och finalen ägde rum, med antingen buss eller båt eftersom inga bilar släpptes in dit.

Barn visar resten av Europa hur deras drömmar ser ut

I samband med ESCE uppmanades barn i Danmark att tävla om chansen att se bilden av sina drömmar på en buss. Tävlingen gick ut på att barnen genom att måla, skriva eller fotografera berättar hur de vill att framtidens grönare Europa ska se ut. Alla tävlingsbidrag fick dessutom chansen att vinna biljetter till genrepet. De tio bidragen som nomineras till finalen visades upp på Rådhusplatsen i Köpenhamn under maj månad och i arenan på finalshowen.

Parallellt med den danska tävlingen tävlade även skolklasser i Skåne. Vinnarna gratulerades med en snygg dekor på Skånetrafikens Regionbussar under maj månad, t.ex. ”Skånetrafiken gratulerarar musikklass 4 på Fröknegårdsskolan i Kristianstad till finalplatsen”. Totalt dekorerade vi ett femtiotal Skånetrafiken Regionsbussar med sådana dekaler.

Systemtext AB