​Agneta Larsson utbildar IHM-elever i affärsekonomi

IHM är kända för att endast ha erfarna personer från näringslivet som lärare på sina utbildningar, och har därför inlett ett samarbete med Agneta Larsson, ekonomichef på System Verification. I mars startar utbildningen Säljare B2B där Agneta Larsson ansvarar för modulen om affärsekonomi.

Agneta Larsson har idag lång erfarenhet av affärsekonomi från flera olika organisationer, och även från olika perspektiv. Hon är utbildad revisor och arbetade under många år på Arthur Andersen, numera Deloitte. Idag är hon ekonomichef för System Verification. Hennes mål som lärare att ge eleverna goda förutsättningar att lyckas i sina framtida arbeten.

Affärsekonomi – vad kommer eleverna att få lära sig?

”Utbildningen riktar sig mot blivande säljare. Både här på System Verification och på SWEP har jag arbetat mycket mot säljorganisationen i form av stöd vid prissättning, kalkyler och uppföljning. Min tanke är att eleverna ska få många exempel och övningar hämtade från verkligheten både avseende produktförsäljning och tjänsteförsäljning samt affärsekonomin runt detta. Jag kommer även väva in en del från min tid på E.ON. avseende investeringsbedömningar och bolagsanalyser. Sedan kommer eleverna även att få lära sig de grundläggande begreppen och metoderna, och jag kommer att dela med mig av erfarenheter från olika branscher från min mitt arbete som revisor.”

Varför väljer du att också vara lärare?

”Det är inspirerande av att lära andra och ser att jag utvecklas själv genom detta. Jag höll ofta utbildningar för mina kollegor när jag arbetade som revisor och det gav mig mycket energi och nya idéer.”

Vad ser du mest fram emot?

”Jag ser fram emot mötet med eleverna, utmaningen att få dem intresserade av ämnet och klara kraven för godkänt samt möjligheten att skicka med dem bra förutsättningar att vara framgångsrika i sitt framtida arbete.”

Utbildningen Säljare B2B på IHM är en Kvalificerad Yrkeshögskoleexamen på 400 YH-poäng som innehåller försäljning, marknadsföring, ekonomi och projektledning samt praktik.

System Verification har ett affärsområde för utbildningar inom krav och test, men delar också med sig av sin kunskap i andra sammanhang till exempel på högskolor och universitet och inom näringslivet. De anlitas då som föreläsare eller för att hålla workshops.