​Entreprenörer i fokus på Sveriges Nationaldag i Bosnien

I samband med Sveriges Nationaldag den 6 juni arrangerar Svenska Ambassaden i Bosnien och APU Network en konferens för att lyfta fram entreprenörer som bidrar till handelsutbytet mellan Sverige och Bosnien. System Verifications grundare och Group CEO Hamdija Jusufagic är inbjuden gäst och talare.

System Verification etablerade sig i Bosnien 2013, men tanken på ett engagemang för att hjälpa till att bygga upp det bosniska samhället startade långt tidigare. Företagets grundare och Group CEO Hamdija Jusufagic, som är andra generationens invandrare från Bosnien, gjorde på 1990-talet FN-tjänst i landet och såg krigets förödelser.

”Då bestämde jag mig för att hjälpa till att bygga upp landet igen, även om jag då inte visste i vilken form. Vår etablering i Bosnien är ett sätt att skapa värde åt våra svenska kunder, men lika mycket ett bidrag till det bosniska samhällsbygget. Vi skapar arbetstillfällen med schyssta villkor, inspirerar med svensk arbetskultur och god affärsetik,” säger Hamdija Jusufagic och tillägger:

”Vi visar också hur en platt organisation kan fungera och vi vill bryta osunda normer som hämmar jämställdheten mellan män och kvinnor. Vår kontorschef är en kvinna, vilket är ovanligt inom branschen och speciellt här i Bosnien.”

I samband med Sveriges Nationaldag den 6 juni arrangerar Svenska Ambassaden tillsammans med APU Network en heldagskonferens Hotel Europe i Sarajevo där de lyfter fram entreprenörer som bidrar till handelsutbytet mellan Sverige och Bosnien. Värd för arrangemanget är Sveriges Ambassadör i Bosnien Anders Hagelberg. Konferensen kommer att innehålla en porträttutställning över inflytelserika entreprenörer, talarprogram och middag på kvällen. Hamdija Jusufagic är inbjuden talare.

”Det är med glädje jag tackar ja till detta arrangemang. Bosnien ligger mig varmt om hjärtat, så kan jag vara en inspiratör är jag det gärna. Jag ska dela våra erfarenheter och berätta hur vi planerar att expandera fram över,” säger Hamdija Jusufagic.

Medarbetare från det bosniska kontoret tillsammans med Hamdija Jusufagic, Henrik Sällman, Managing Director Sarajevo och Jonas Gyllenspetz, HR Manager.

System Verification har totalt 200 medarbetare på fem olika kontor i Sverige och Bosnien. Kontoret i Sarajevo har idag 30 medarbetare, som arbetar för svenska kunder.

”Vi står i en stark tillväxt i Sarajevo, och tillgången på kompetens inom Quality Assurance är hög. För våra kunder är det en fantastisk möjlighet. Vi skräddarsyr de team de behöver,” säger Hamdija Jusufagic.