​System Verification erbjuder stöd inför nya dataskyddsförordningen

År 2018 träder den reformerade dataskyddslagstiftningen i kraft. Ena delen är en EU-förordning som ställer tuffare krav på företags och organisationers hantering av enskildas personuppgifter. System Verification erbjuder sina kunder stöd i förberedelserna.

Dataskyddsförordningen ersätter den svenska personuppgiftslagen och innebär att enskilda personers rättigheter stärks. Företag och organisationer måste ha ett tydligt syfte med varför de dokumenterar personuppgifter och kunna radera på begäran av en enskild person. Enskilda personer ska också kunna begära ut personlig data från myndigheter och företag. Konsekvensen för företag och organisationer är att många måste förbättra sina interna processer för hantering av personuppgifter. Brott mot förordningen kan kosta upp till 4% av ett bolags omsättning.

System Verification kommer nu att guida företag, myndigheter och andra organisationer att dels analysera och dokumentera befintlig hantering av personuppgifter, dels utarbeta processer för hantering som följer nya EU-förordningen.

”Det blir en tuff resa för många företag och vi tror att externt stöd blir nödvändigt. Vi kommer att bidra med expertis inom allt från lagring och processer till juridik i samarbete med partners”, säger Anna Zahr, Head of Business Consulting på System Verification.

System Verification är kvalitetscertifierade enligt ISO 9001 och har stor vana att arbeta metodiskt och målinriktat.

Den reformerade dataskyddsförordningen gäller från och med 25 maj 2018. De nya reglerna kommer att gälla som lag direkt och på samma sätt i alla EU:s medlemsstater.