Systrarna Khanna och Hungerprojektet samarbetar i Indien

Systrarna Khanna och Hungerprojektet har bestämt sig för att samarbeta i kampen mot fattigdom och hunger. Ett samarbete där passionen för autentiska indiska kryddor och kvinnors ledarskap går hand i hand.

- Vi är två kvinnliga matentreprenörer med rötter i Indien och vi har sökt efter en organisation som arbetar med att stärka kvinnors position där. Att stötta Hungerprojektets arbete med att utbilda kvinnliga ledare i Indien känns betydelsefullt. Vi är oerhört glada för samarbetet och att starten sammanträffar med Diwaali den hinduiska ljusfesten och en av Indiens viktigaste högtider, gör det extra speciellt för oss, säger Alka Khanna, som tillsammans med sin syster Anju grundat Systrarna Khanna.

Stärker kvinnors ledarskap i Indien
I Indien arbetar Hungerprojektet bland annat med att stärka kvinnor som valts in i de lokala byråden. Många kvinnliga politiker har ingen möjlighet att göra sin röst hörd, de får utstå hot och våld från både sin egen familj och andra bybor, som anser att kvinnor inte kan eller ska engagera sig politiskt. Hungerprojektet genomför utbildningar i ledarskap och jämställdhet under kvinnornas 5-åriga mandatperiod.

- Vi är väldigt glada över att Systrarna Khanna vill stötta vårt arbete med kvinnors ledarskap i Indien. En stor del av världens problem med fattigdom och hunger beror på att kvinnor inte har samma sociala ställning som män. Diskriminerar ett samhälle hälften av medborgarna är hälften av samhällets kunskap, engagemang och kreativitet outnyttjad. Det är alltså väldigt effektivt att investera i kvinnors ledarskap eftersom det ger goda resultat på många områden i samhället, säger Silvia Ernhagen, vd för Hungerprojektet.

• curry
  • indiskmat
  • alka khanna
  • anju khanna
  • hungerprojektet
  • tikkamasala
  • indiskmatpåenkeltvis
  • systrarnakhanna

Om Systrarna Khanna

Systrarna Khanna är det unika svenska matföretaget med indiska rötter. Systrarna Khannas slagord – indisk mat på enkelt vis – är för att vi vill inspirera folk till att laga mer indisk mat i vardagen. Vi har länge tyckt att det saknats riktigt bra indiska kryddor och smaksättningar i butikshyllan. Våra kryddor är nymalda och varsamt blandade för hand i små mängder från traditionella familjerecept.

Mer om Systrarna Khanna: www.systrarnakhanna.se

Om Hungerprojektet

Hungerprojektet är en partipolitiskt och religiöst obunden ideell organisation som verkar för noll hunger och fattigdom. Vi arbetar globalt och driver program i 12 länder i Afrika, Latinamerika och Asien. Med kvinnor i fokus utbildar och stärker vi människor att avskaffa sin egen hunger och fattigdom. I Sverige arbetar vi med utbildning, informationsspridning och insamling till de globala programmen. Vi har konsultativ status i FN:s ekonomiska och sociala råd, ECOSOC. Hungerprojektet följer Svensk Insamlingskontrolls riktlinjer och har 90-konto.

Mer om Hungerprojektet: www.hungerprojektet.se