FSN Capital ny ägare i Tactel

Tactel, världsledande på utveckling av mobila applikationer och tjänster, förvärvas av det nordiska private equity-bolaget FSN Capital. Affären innebär att FSN Capital blir majoritetsägare i Tactel med 65 procent av aktierna. Genom FSN Capital tillförs Tactel viktig kompetens och erfarenhet i utvecklingen av företaget och den fortsatta internationella expansionen.

FSN Capital är ett nordiskt private equity-bolag med stor erfarenhet av att utveckla medelstora entreprenörsdrivna företag som Tactel. Tactel har idag 340 anställda fördelade på sju kontor i Sverige, Ukraina och USA.

- Tactel har ett unikt erbjudande på en mycket spännande tillväxtmarknad. Företaget har redan några av marknadens största och mest attraktiva kunder men behöver ytterligare resurser för att kunna fortsätta tillväxten och expandera internationellt. Vi ser fram emot att få ta Tactel till en ännu högre nivå, säger Dan Johnson, delägare på FSN Capital.

Tactel har sedan starten 1999 haft en snabb tillväxt och har etablerat sig som en världsledande oberoende aktör inom utveckling av mobila applikationer och tjänster. På senare år har Tactel även expanderat internationellt, inte minst i USA med kontor i både San Fransisco och San Diego.

- Marknaden för mobila applikationer och tjänster håller på att förändras. Nya aktörer tillkommer ständigt och mobila applikationer ses allt oftare i andra produkter utöver mobiltelefoner. Med FSN Capital som ny ägare tillförs vi större resurser och värdefull kompetens, som gör det möjligt för oss att fortsätta att vara drivande inom utveckling av nya tjänster och applikationer, säger Per Henriksson, vd på Tactel.

Affären innebär inga organisatoriska förändringar och Tactels grundare - Per Henriksson, Marcus Ivarsson och Tomas Fiedler - kommer att kvarstå som ägare i bolaget.

För ytterligare information, kontakta:
Per Henriksson, vd Tactel
E-mail: per.henriksson@tactel.se
Telefon: +46 (0) 708429895

Dan Johnson, delägare FSN Capital
E-mail: dj@fsncapital.com
Telefon: +46(0)709218318

Om FSN Capital

FSN Capital Partners förvaltar FSN Capitals fonder från kontor i Stockholm, Oslo och Köpenhamn. Företaget förvaltar för närvarande 525 miljoner euro i långsiktiga investeringar och har en investeringsbas som innefattar nordiska och internationella ledande privata och offentliga pensionsplaner, organisationer och stiftelser, fondandelsfonder, banker och försäkringsbolag. En oberoende grupp bestående av sexton skandinaviska experter fokuserar på nordiska medelstora tillväxtföretag med potentialen för internationell expansion genom organisk tillväxt eller förvärv. Avkastning skapas genom utveckling av bolagen till mer konkurrenskraftiga, internationellt välkända och lönsamma bolag. För mer information se: www.fsncapital.com

Om Tactel AB
Tactel AB är ett världsledande oberoende mjukvaruföretag inom mobila applikationer som erbjuder lösningar och konsulttjänster till många av världens största mobiloperatörer, innehållsleverantörer och mobiltillverkare. Tactels 340 medarbetare är i dag fördelade på kontoren i Malmö, Huskvarna, Umeå, Lund, San Diego, San Fransisco och Kiev. Inom Tactel AB finns två dotterbolag, spelutvecklingsföretaget SouthEnd Interactive och Letcat, expertkonsulter som designar och konstruerar lösningar för inbyggda system åt IT/Telekom - och medicinteknikbolag. Läs mer på www.tactel.se

Jonas Hasselgren