Smarta förpackningar för svenska storkök

Under de senaste åren har Tage Lindblom anpassat sitt sortiment och förändrat designen på sina förpackningar för att de ska passa alla olika restaurangkök.
Från små förpackningar till mindre restauranger och caféer till storkök som skolmatsalar och större
företagsrestauranger.

Tage Lindblom importerar från hela världen och ett sortiment som från början utgjordes främst av kolonialvaror såsom kaffe, kryddor, torkad frukt och charkprodukter, består idag av vegetariska och ekologiska matvaror.

Från hårda till mjuka konserver
Under det senaste åren har Tage Lindblom genomgått ett stort förändringsarbete. Nu har företaget tagit ett helt nytt grepp och utvecklat ett stort ekologiskt sortiment i samband med att man inriktar sig på att utveckla förpackningarna så att de är bättre anpassade för de som arbetar i köken. Det nya konceptet är genomgående för alla Tage Lindbloms produkter, där de stolt representerar flera välkända varumärken.

För Tage Lindblom är det viktigt att arbeta för en hållbar framtid och sopsorteringsmässigt är påsar mycket enklare att hantera än konserver. I företagets egna tomatserie har de därför ståpåsar i plast, varumärke Bonduelle har implementerat den mjuka konservpåsen Easy Bag och Doles sallad packas i en påse som ”andas”. Hela tanken med Tage Lindbloms produkter är att ha något som passar alla svenska storkök.

Något som passar alla kök
Idag erbjuder Tage Lindblom allt mellan ett- till tiokilospåsar, Tetra och bag-in-box till företagets unika ståpåsar som de är ensamma med inom svensk foodservice. Produkterna serveras på allt från skolor, äldreboenden och lunchrestauranger till pizzerior och caféer runt om i Sverige varje dag.

Genom att leverera färdiga produkter som exempelvis pressad vitlök, skurna sallader och skivad ost, kan Tage Lindblom underlätta och spara tid för de som arbetar i kök. De erbjuder också många färdiga smakblandningar som hackad chili eller marinerade tomater. Tage Lindblom arbetar idag uteslutande med foodservice och förser den svenska storköksmarknaden och livsmedelsindustrin med ett brett sortiment livsmedel.

Många ekologiska produkter
Ina förklarar att det finns ett tydligt miljöfokus inom Tage Lindblom då de alltid arbetar för att hitta de mest hållbara lösningarna. Därför har de ekologiska produkter i så gott som varje serie, blandat med konventionella produkter, för att tillgodose alla sina kunders behov.

-FN har utnämnt 2016 till baljväxternas år vilket är roligt för vi har ett riktigt bra sortiment av baljväxter med böner, linser och kikärtor. Framförallt inom Monarch- och Bonduelle-serien.
Vi har även en Salladsskola som är framtagen för att inspirera restauranger i kommuner om hur man kan använda baljväxter i sallader för att göra dem lite roligare, avslutar Ina Bråsäter, Marketing Manager på Tage Lindblom.

www.tagelindblom.se kan du läsa mer om
Tage Lindbloms matvaror. Besök även Facebooksidan facebook.com/tagelindblomab för att få inspiration och hitta recept som passar just ditt kök.

Text: Rebecca Peters
Fotograf: Patrik Cederman