Tailor Store klimatkompenserar genom återplantering av regnskog i Sri Lanka

-  Alla utsläpp av koldioxid från vår verksamhet kompenseras fullt ut genom återplantering av träd i regnskogen i Sri Lanka - säger Jan Höjman, vd Tailor Store Sweden.

- Den omfattande skogsskövlingen i världen är kanske en av de största tragedierna i modern tid, säger Satis Arnold, vd för Cambridge Partners - ett konsultföretag som hjälpt Tailor Store med att göra en footprintanalys av företagets koldioxidutsläpp. Satis Arnold fortsätter, The Intergovernmental Panel on Climate Change har kommit fram till  att skövling av skog är en stor orsak till ökningen av växthusgaser som i sin tur förorsakar global uppvärmning och klimatförändringar.  FNs REDD program (Reducing Emissions from Deforestation and Forest Degradation in Developing Countries) har fastlagt att träd och skogar lagrar mängder av kol och om skogar och träd inte skyddas kommer ökningen av växthusgaser i atmosfären att fortsätta.

Det råder en allmänt ökande medvetenhet kring vikten av att skydda världens skogar så de kan lagra kol, bevara mångfalden i djur och växtliv och så vi kan behålla tillgången på ren luft och rent vatten. Trots skogarnas stora betydelse för miljön är det bara 13% av världens skogar som är är under någon form av skötsel.  Och det är bara 2% av världens skogar som är skyddade i reservat.  Ungefär 25 % av de antroprogena utsläppen av växhusgaser härrör sig från skövling av skogar, avslutar Satis Arnold.

Det är mot denna bakgrund som det flerfalt prisbelönta näthandelsföretaget Tailor Store har beslutat att kompensera fullt ut för sina koldioxidutsläpp genom att återplantera skog i Sri Lanka.

Projektet har förberetts under en längre tid bl a genom att analysera hela verksamheten för att hitta alla källor som förorsakar utsläpp.  Denna analys visar hur stora de samlade utsläppen är under ett år och analysen ligger till grund för samarbetet med Conservation Carbon Company och Rainforest Rescue International som ansvarar för återplantering och skötsel av skogen.

Charit Senanayake, vd för CCC och RRI, säger att Tailor Stores kolkompensationsprojekt är mycket väl förberett och att de ser fram emot att under de kommande åren återplantera träd i ett strategiskt väl beläget område nära den världsarvsskyddade regnskogen Singharaja Rainforest på södra Sri Lanka.

Återplanteringen av skog kommer att göras enligt principerna för analogt skogsbruk (analog forestry) vilket gör att skogsmiljön kommer att växa upp på det sätt som naturen själv ursprungligen hade skapat den.  Detta bidrar starkt till att hjälpa endemiska djur- och växtarter att bevaras i lämpliga livsmiljöer.