UNN öppnar i prisvänlig och mer tillgänglig kostym

5 september nyöppnar den nordisk-japanska restaurangen Unn efter ett sommaruppehåll. Inför restaurangens andra år förändras allt från meny, matlagningstekniker, pris och dryckesutbud till antalet gäster per kväll.

Unn öppnade i augusti 2017 bakom en dörr på restaurang Tak på Brunkebergstorg i Stockholm. Restaurangen rymmer åtta gäster runt en kock som tillagar stora delar av menyn på en japansk teppanyakihäll. Inför nyöppning har Unn vidareutvecklats på flera punkter.

Priset har sänkts till drygt tusen kronor för den fasta menyn som består av nio till tio serveringar. Tillagningen av rätterna sker på ett mer hantverksmässigt sätt där kocken kam utnyttja teppanyakin ännu mer framför gästerna. Samtidigt får Unn två sittningar per kväll vilket ökar restaurangens kapacitet till totalt 64 gäster per vecka mot tidigare 32 gäster.

– Vi har valt att öppna Unn för fler besökare med en meny som anpassats för ett bredare klientel genom ett lägre pris, säger Frida Ronge som är kreativ ledare på Tak. Två sittningar skapar också en större flexibilitet, nu kan gästerna besöka oss utan att avsätta en hel kväll. Vi fortsätter även att utveckla matlagningen där vi fördjupat oss ännu mer i nordiska råvaror och japanska tekniker.

De förbeställbara dryckespaketen på Unn kompletteras även med en vinlista och annan passande dryck på plats för ökad valfrihet. Vinlistan har främst fokus på europeiska viner men det finns givetvis även japansk dryck att tillgå.

Nya Unn öppnar 5 september med två sittningar 17:30 och 20:45 varje dag från onsdag till lördag. Den fasta menyn kostar 1090 kronor och dryckespaketet som har ett japanskt fokus kostar 990 kronor.

För mer information kontakta:
Frida Ronge, kreativ ledare på Tak
Mail: frida.ronge@tak.se