Tallink Grupp publicerar statistik över passagerar- och lasttrafik för första kvartalet 2021

Tallink Grupp har idag meddelat sin passagerar- och laststatistik för första kvartalet 2021 till börsen. Enligt de publicerade siffrorna transporterade bolaget 267 224 passagerare under första kvartalet räkenskapsåret 2021 (januari-mars), vilket är 82,9% mindre än under samma period förra året. Antalet personbilar som transporterades under första kvartalet 2021 har också minskat. 75 815 fordon transporterades under första kvartalet 2021, vilket är 60,2% mindre än under samma period 2020.

Antalet lastenheter minskade också under första kvartalet jämfört med 2020. Totalt transporterades 85 156 enheter under de första tre månaderna 2021, vilket är en minskning med 14,5% jämfört med samma period förra året.

Den mesta trafiken på både på passagerar- och godstransportfronten skedde mellan Estland och Finland med 201 446 passagerare och 57 595 lastenheter transporterade på linjen under Q1 2021, en minskning med 76,2% respektive 11,0% jämfört med samma period 2020.

I en kommentar till statistiken sade Tallink Grupps VD Paavo Nõgene:

”Detta har varit ett av de tuffaste kvartalen i vårt företags historia eftersom hela kvartalets verksamhet har varit begränsad på grund av pågående och nyligen införda reserestriktioner mellan våra länder. Under första kvartalet 2020 hade vi i det närmaste ett normalt antal passagerare i januari och februari, men i år har vi inte haft en enda månad under kvartalet utan betydande restriktioner på våra rutter på grund av den pågående pandemin och eskalerande smittspridning i våra länder.

”Endast hälften av vår flotta (fartygen Star, Megastar, Sea Wind, Regal Star, Sailor, Baltic Princess och Galaxy) är i trafik, medan den andra hälften ligger upplagda i hamnar runt Östersjön och väntar på att situationen ska förändras i takt med vaccineringen. Våra ansträngningar just nu går till att betjäna de människor som av oundvikliga skäl måste resa mellan våra olika hemmamarknader just nu, och att transportera samhällsnyttiga varor så snabbt, effektivt och säkert som möjligt. Det kräver stor ansträngning under extremt utmanande förhållanden från alla våra besättningsmedlemmar och personalen i frontlinjen.

”Vi som inte jobbar med att transportera människor och varor är helt fokuserade på att planera och förbereda sommaren - vi vill vara säkra på vi kan erbjuda det bästa för våra kunder och göra det så fort och flexibelt som möjligt, på samma sätt som förra året. Vi har många planer som vi hoppas kunna dela dessa med oss av till våra kunder inom en snar framtid.

”Samtidigt fortsätter vi att leta efter och pröva olika möjligheter som gör att vi kan erbjuda våra tjänster igen så snabbt och säkert som möjligt, som exempelvis att erbjuda möjligheter för covid-19 tester ombord och mycket mer.

”Vi övervakar noggrant hur pandemin utvecklas på alla våra nyckelmarknader så att vi kan fatta beslut så snabbt som möjligt när situationen utvecklas. Beroende på vaccinationstakten och de olika former av vaccinationspass som övervägs hoppas vi att vi kommer att se åtminstone en viss nivå av resande under försommaren.”