Tallink Grupp redovisar finansiellt resultat för Q1 2019

Tallink Grupp redovisar finansiellt resultat för Q1 2019

Tallink Grupp har idag redovisat det oreviderade finansiella resultatet för det första kvartalet (januari - mars) 2019.

Koncernen redovisar en oreviderad nettoförlust på 25,3 miljoner euro (nettoförlust på 19,6 miljoner euro Q1 2018) och de oreviderade totala intäkterna uppgick till 178,9 miljoner euro för det första kvartalet, vilket är en minskning med 2,9% jämfört med samma period föregående år.

Samtidigt fortsatte koncernens fraktverksamhet att öka i både volym och omsättning under det första kvartalet 2019. De transporterade fraktvolymerna ökade totalt med 2,7%, fraktintäkterna ökade med 1,5% eller 0,4 miljoner euro och uppgick till 29,6 miljoner euro under det första kvartalet.

Under första kvartalet 2019 har koncernen investerat i betydande uppgraderingar av den befintliga flottan. 25,3 miljoner euro har investerats, främst i tekniska uppgraderingar av sju fartyg (Baltic Queen, Galaxy, Regal Star, Star, Silja Symphony, Victoria I, Isabelle) under det första kvartalet 2019.

- "Resultatet för det första kvartalet 2019 återspeglar i stor utsträckning samma bild som den passagerarstatistik som vi redan rapporterat för kvartalet. Det är förväntade nedgångar i intäkter och vinst, vilket främst kan hänföras till de planerade dockningarna och den naturliga cykeln av låg- och högsäsong som påverkar vår verksamhet, säger Paavo Nõgene, VD på Tallink Grupp.

- "De tekniska dockningarna, även om det påverkar vår passagerarstatistik och det ekonomiska resultatet vid genomförande, är avgörande för att säkerställa att vår flotta kvarstår i utmärkt tekniskt skick. Fartygen uppgraderas för att fortsättningsvis kunna erbjuda våra kunder de bästa upplevelserna och för att samtidigt möta och överträffa alla nuvarande och framtida miljöregler och mål. Normalt sett utför vi denna typ av arbeten under lågsäsong för att det ska påverka så få kunder och inplanerade resor som möjligt, fortsätter Paavo Nõgene.

- "Den utmanande perioden av fartygsunderhåll ligger nu bakom oss. Våra fartyg är nyrenoverade, moderna och står redo att erbjuda våra kunder nya och minnesvärda upplevelser. Vi är redo för kommande högsäsong och de två resterande kvartalen. Hela vårt team inom Tallink Grupp kommer att arbeta extremt hårt för att förbättra resultatet för de kommande månaderna och kvartalen, avslutar Paavo Nõgene.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Katri Link, Kommunikationsdirektör
AS Tallink Grupp
Telefon: +372 53042121
E-mail: katri.link@tallink.ee

Tallink Silja AB är den ledande leverantören av passagerar- och frakttransporter i Östersjöns norra del och ingår i Tallink Grupp-koncernen. Tallink Grupp äger 14 fartyg och är verksamt under varumärkena Tallink och Silja Line på sju olika rutter och driver även fyra hotell - 3 i Tallinn och 1 i Riga. Tallink Grupp sysselsätter över 7 400 personer i sex länder. Under 2018 reste 9.8 miljoner passagerare med fartygen och rederiet transporterade närmare 385 000 fraktenheter. AS Tallink Grupp är noterat på Tallinnbörsen sedan 2005 och på Nasdaq Helsingfors sedan 2018.