Pressmeddelande -

RAW - Joel Sandelius X Tambur - en kollektion bruksföremål i oglaserad lövtunn stengodslera

RAW är en unik kollektion bruksföremål tillverkad i lövtunn stengodslera av keramikern Joel Sandelius. Kollektionen är framtagen i ett exklusivt samarbete med butiken Tambur.

Leran gjuts i en form och bränns sedan i hög temperatur, runt 1200 °C. Lerans kvalité och bränningens höga temperatur gör att godset blir tåligt trots den tunna godstjockleken.

Joel som ursprungligen kommer från Gotland bor och driver nu sin verksamhet i Stockholm. Intresset att jobba med lera som material har alltid funnits där, men det var först efter en kortare kurs under utbildningen på Beckmans som han fick de första verktygen att på allvar testa sin förmåga. Efter utbildningen har Joel på egen hand genom ivrigt experimenterade utvecklat sin kunskap om keramik och lera.

Sebastian Bergström, Tambur
Målet med kollektionen var att lyfta fram lerans opolerade ursprung och skapa produkter där känslan i materialet verkligen får ta plats. Den lövtunna godstjockleken gör att produkterna får en nätt, nästan fragil känsla. Att Joel tillverkar sina produkter i Sickla, endast ett par kilometer från butiken känns extra kul.

Joel Sandelius, Keramiker
Att inleda ett samarbete med Tambur känns jättekul. Min uppfattning är att det är ett piggt företag som värdesätter hantverk, funktionalitet och som även besitter modet att testa nya grejer.

För mer info se

• Nya produkter, tjänster

För mer information, följ oss på
InstagramFacebookPinterest

Tambur är ett inredningsföretag med butik på Folkungagatan 85 i Stockholm. Företaget grundades 2015 av Anders Widegren med målsättningen att skapa en unik mix av dekorationsföremål, bruksföremål och möbler från fristående formgivare och etablerade varumärken. Tambur har ett utpräglat hållbarhetstänk vilket tydligt avspeglas i butikens sortiment.

Anders Widegren

Presskontakt Grundare/VD +46 706 87 16 79