Det tandvårdande trädet i Indien

Indien är ett högriskområde för maginfektioner. En bekant till Calle Hagman återvände nyligen från därifrån. Av resesällskapets 30 medlemmar drabbades runt tio av turistmage i varierande omfattning. Calles vän undvek glass och andra bakteriefällor, och använde handsprit efter kontakt med misstänkta smittställen. Han klarade sig utan större problem.

Neem-pinnen är viktig

I Indien förlitar man sig ofta på redskap och tillgångar i närmiljön. Ett av Indiens många vackra och intressanta träd är Neem (Azadirachta indica). Neem innehåller 130 olika kemiska föreningar och dess löv, grenar, bark, fröer och fröolja har alla sin givna plats i den ayurvediska medicinen. Trädet har ytterligare en nyttofunktion: för tandpetning och ”tandborstning”.

- Att gnida eller borsta tänderna med barken från trädet påstås dessutom förhöja vitheten och försköna leendena. Min bekant såg dock alltför många exempel på tandlöshet, tandluckor, snedställda och missfärgade tänder för att förstå att enbart neemträdet är otillräckligt som indisk ”tandvårdsförsäkring", säger Calle Hagman, tandläkare i Åsa och aktiv på egna bloggen www.callehagman.se/calles-blogg

Dåligt vatten

Att dricka kranvatten kan framkalla magbesvär. Munsköljning och tandborstning sker lämpligen med buteljerat vatten som kan köpas för en spottstyver. Ta med svenska munhygiensiska produkter på utlandsresan.

- Du som planerar en utlandsresa till länder där tandvården kan misstänkas vara undermålig – välkommen in på en förebyggande kontroll, avslutar Calle Hagman.

• estetisk tandvård
  • calle hagman
  • indien
  • munhälsa
  • leende

• Kungsbacka

Calle Hagman är en tandläkare i Åsa med en passion för estetisk tandvård. Nätverkande och ständig kunskapsuppdatering är två kärnvärden för tandläkare Calle Hagman. Han är founding member, tidigare president och fortfarande aktiv medlem i SACD, Swedish Academy of Cosmetic Dentistry, landets ledande nätverk för kvalitetsstyrd, kunskapsbaserad  estetisk och kosmetisk tandvårdFölj oss på Facebook!

Calle Hagman

Presskontakt 0705 28 33 11