Tandläkarna vann över barberare och smeder

PRESSRELEASE 2011-08-05:Tandläkarna vann över barberare och smeder

Tysken Carl Friedrich Gauss - död 1855 - var en av världens största matematiska genier. Han har efterlämnat bestående bidrag till vetenskapen - och en otäck anekdot om sin tids tandvård.

Gauss gjorde insatser inom fält som geometrisannolikhetsteori geodesi, astronomi och elektromagnetism. I romanen Världens Mått av Daniel Kehlmann utgiven 2005, belyser författaren  Carl Friedrich Gauss liv och vedermödor. Det var en orolig tid. Napoleon Bonaparte härjade runt och möblerade om Europas karta. Men Gauss hade andra typer av problem än ”Den Lille Korpralens” fälttåg.

Till barberaren men inte för frisyren

Som de flesta drabbades Gauss av tandvärk, vilket på den tiden betydde ett besök hos barberaren. Denne band fast hans händer, lovade att det inte skulle göra särskilt ont och sköt med en snabb rörelse in tången i munnen på honom. Behandlingen var minst sagt omild. Gauss tappade för en kort stund medvetandet och vaknade igen när han kände blodsmak i munnen.

”När han gick hem måste han luta sig mot husväggar, han kände sig knäsvag och fötterna ville inte lyda honom, han var yr. Redan om några år, tänkte han, skulle det finnas läkare för sådant här också. Då skulle man få bukt med värk av det här slaget utan att nödgas dra ut varenda tand. Snart skulle inte världen vara full av tandlösa personer.”

Till råga på allt gav svullnaden och smärtan inte med sig. Snart stod det klart för Gauss att barberaren dragit ut fel tand!

Tandläkare blir ett eget yrke

Det har gått framåt sedan dess.  Ungefär 100 år senare upptäckte Wilhelm Conrad Röntgen en metod att ”se igenom” människokroppen inklusive tänderna. Ytterligare 50 år senare lanserade det svenska läkemedelsföretaget Astra lokalbedövningsmedelet  Xylocain. Men det allra viktigaste som skede var naturligtvis framväxten av en akademiskt naturvetenskapligt utbildad yrkeskår, tandläkarna, som en viktig del i ett gigantiskt folkhälsobygge. Till en början fick tandläkarna konkurera med smeder och barberare om kunderna, en kamp som dessbättre slutade med seger. Med tiden kom tandborsten, folktandvården och fluortandkrämen. Och statens stöd till tandvården ökade. Carl Friedrich Gauss skulle idag inte ha blivit misshandlad för sina tandbesvär. Sannolikt hade han över huvud taget inte haft några tandbesvär. Detta tack vare ett begrepp som inte fanns för 200 år sedan. Tandvård.

Utbildning och arbetsglädje

- Utvecklingen inom modern tandvård går snabbt. Nya metoder och material gör arbetet allt bättre och patienterna allt nöjdare. Det jag lärde under utbildningen till tandläkare har jag sedan kompletterat med regelbundna kurser utomlands och hemma. Mina medarbetare sitter också på skolbänken med jämna mellanrum, säger Calle Hagman, tandläkare i Borås, och aktiv på bloggen www.callehagman.se

- Utbildningar i all ära, men den kompetens som Team Calle Hagman byggt upp är snäppet mer än bara kunskap. Kompetens är ett samlingsbegrepp för vår förmåga att utföra kvalificerad tandvård genom att tillämpa kunnande, färdigheter och erfarenheter. Allt med ett varmt hjärta och ett glatt leende, avslutar tandläkare Calle Hagman, tandläkare, med Team

• livskvalité
  • tandläkare
  • tandvård
  • tänder

Calle Hagman är en tandläkare i Borås med en passion för estetisk tandvård. Nätverkande och ständig kunskapsuppdatering är två kärnvärden för tandläkare Calle Hagman. Han är founding member, tidigare president och fortfarande aktiv medlem i SACD, Swedish Academy of Cosmetic Dentistry, landets ledande nätverk för kvalitetsstyrd, kunskapsbaserad  estetisk och kosmetisk tandvård.