Icanyheter KO-anmäls för tobaksreklam

En privatperson har anmält tidningen Icanyheter till KO, Konsumentombudsmannen, för brott mot tobakslagens bestämmelser om tobaksreklam. Anmälaren bifogar ett antal annonser ur tidningen, som gör reklam för såväl snus som cigaretter. Annonserna upptar både hela och halva sidor.

Icanyheter riktar sig till handeln och kommer ut en gång i veckan, upplagan är 16 000 exemplar. Den ges ut av Forma Magazines, som ingår i Forma Publishing Group, ägd av ägarna till ICA.

Tidningen och förlaget anser att annonseringen följer lagen eftersom tidningens målgrupp är återförsäljarna som säljer tobak.

Anmälaren anser att det inte är korrekt. Enligt EU-direktivet om marknadsföring av tobak 2003/33/EG, artikel 3, punkt 1, är reklam i tidningar och andra tryckta publikationer bara tillåten i publikationer som endast är avsedda för personer som är yrkesverksamma inom tobaksbranschen.

– Är butiksanställda som sitter i kassan och tar betalt för tobak verkligen yrkesverksamma inom tobaksbranschen? Det frågar anmälaren som har en närstående som arbetar på apoteket Cura som finns i ICA Maxi-butikerna och som får Icanyheter i brevlådan, utan att någonsin ha med tobak att göra i jobbet.

Juristen Emma Hedge vid Konsumentverkets avdelning för konsumentskydd säger:

– Vi håller med anmälaren om att det ser ut som om tobaksannonserna är riktade till konsumenter, men vi har ännu inte hunnit arbeta med materialet. Därför är det än så länge svårt att säga om Icanyheter fullt ut uppfyller kraven på att vara en renodlad branschtidning. Den går ju även till butiker som inte säljer tobak.

Emma Hedge räknar med att bedömningen av annonseringen blir klar inom några veckor.

Den tidigare redaktionsledningen för Icanyheter införde för några år sedan ett stopp för tobaksannonserna av etiska skäl. Frågan om livsmedelsbutiker ska fortsätta att sälja tobak väcktes. I många länder är det enbart licensierade, renodlade tobaksbutiker som säljer tobak.

Cigarettannonserna stoppades, men snusreklamen fortsatte, men skulle förses med varningstexter.

I dag finns det åter gott om annonser för båda tobakssorterna och utan varningar i flertalet snusannonser.

En förklaring till annonsernas återkomst är intäkterna för dem. De uppgår till cirka tre miljoner om året, enligt vad Tobaksfakta erfarit.

• ewy thörnqvist
  • marknadsföring