Ett tobaksfritt samhälle? Vad kan Sverige lära av Finland?

Sedan 1 oktober 2010 har Finland en av Europas kraftfullaste tobakslagar. Målet är att minska rökningen så att landet blir tobaksfritt till omkring 2040. Tankesmedjan Tobaksfakta har en vision om ett slutdatum för tobaksbruket även i Sverige. Utgångspunkten är alla barns rätt till hälsa och att få utvecklas i rökfria miljöer, där de också skyddas mot att själva börja använda tobak som i förtid dödar varannan brukare.

För att stimulera debatten om ett tobaksfritt samhälle inbjuder Tankesmedjan Tobaksfakta till ett seminarium i riksdagshuset klockan 13.00 på onsdag den 9 november.

Seminariet pågår till 14.30 i lokalen RÖ2-mittpoolen – våning 2-

13.00 inledning. Riksdagsledamoten Henrik Ripa (M), Socialutskottet

13:05 Finlands tobakslag. Den medicinske rådgivaren vid Institutet för hälsa och välfärd i Helsingfors, överläkaren Antero Heloma, berättar:

a)     komponenterna i den nya lagen
b)     hur lagen kom till
c)      hur den förankrades

13.35 Hur lever Sverige i ett barnperspektiv upp till internationella konventioner och avtal? Sara Sanchez Bengtsson, Internationell sekreterare, Tankesmedjan Tobaksfakta

13.50 Barnens rätt till ett tobaksfritt Sverige år 2035?   Svensk tobakspolitik i dag och vägen framåt. Göran Boëthius, Ordförande, Tankesmedjan Tobaksfakta; Margaretha Haglund, Tobakspolitisk expert, Tankesmedjan Tobaksfakta

14.30 Slut

Välkommen

• tobakspolitik
  • tankesmedjan-tobaksfakta
  • ewy thörnqvist

Tankesmedjan Tobaksfakta är en partipolitiskt och kommersiellt oberoende ideell förening för kunskapsförmedling, opinionsarbete och  informationsspridning på tobaksområdet. Vår framtidsversion är ett tobaksfritt samhälle.