Glädje och besvikelse över tobaksutredningens förslag

Rökförbud på vissa allmänna platser utomhus, exponeringsförbud för tobaksvaror i butiker, tillståndsplikt för försäljning av tobak, ändrad reglering av snus och en ny lag om e-cigaretter. Det är huvudpunkterna i de förslag som tobaksutredaren Göran Lundahl överlämnade till folkhälsominister Gabriel Wikström på tisdagen.

– Det känns väldigt bra att Sverige nu är på väg mot både ett exponeringsförbud och tillståndsplikt, säger Margaretha Haglund, tobakspolitisk expert, Tobaksfakta – oberoende tankesmedja.

– Fler rökfria utomhusmiljöer innebär att fler får tillgång till de offentliga miljöerna och barn är, som vi vet, särskilt känsliga.

Däremot föreslår utredaren inte neutrala, standardiserade cigarettpaket eftersom han bedömer att det skulle strida mot den svenska tryckfrihetsförordningen. En pågående grundlagsutredning ska ta upp frågan, men det innebär att neutrala paket skjuts på framtiden.

– Det är trist med utredningens tolkning av tryckfrihetsförordningen. Att den skulle skydda en sådan produkt som tobak är mycket förvånande, säger Margaretha Haglund.

– Vi får hoppas att regeringen kommer tillbaka med ett förslag när grundlagskommittén tittat på detta.

E-cigaretterna, som för närvarande säljs helt oreglerat i Sverige, vill utredaren reglera på flera sätt. Han anser att rökförbud på allmän plats ska gälla även e-cigaretter med och utan nikotin, örtprodukter för rökning och vattenpipor även om de inte innehåller tobak. Dessutom föreslår han en helt ny lag om e-cigaretter från och med 1 oktober i år. Den ska omfatta enbart e-cigaretter med nikotin och innehåller bland annat hälsovarningar, en åldersgräns och reklamförbud. Utredarna vill även ge Folkhälsomyndigheten i uppdrag att följa marknadsutvecklingen för att snabbt upptäcka hälsorisker med e-cigaretter.

– Det är bra, men det borde också finnas finnas en lagstadgad skyldighet för företagen att vetenskapligt följa utvecklingen över tid när det gäller effekter och bieffekter, på samma sätt som när det gäller läkemedel, säger docent Göran Boëthius, lungläkare och Tobaksfaktas ordförande.

– Forskningen kan finansieras genom avgifter från företagen och läggas ut på en akademisk institution som följer en tillräckligt stor grupp deltagare och så snabbt som möjligt kan upptäcka ohälsa. Detta är det enda sättet att visa att samhället tar faran för eventuella långtidseffekter på allvar.

Mer information:

Margaretha Haglund, 070-7426006