John Dalli om lobbystormen mot tobaksdirektivet

Missa inte tankesmedjan Tobaksfaktas seminarium med EUs förre hälsokommissionär John Dalli på Strand hotell i Visby klockan 10:00-11:30 på tisdag den 2 juli.

I samtal med den erfarna moderatorn Anna Olin är Dalli beredd att berätta om sitt arbete med förslaget om ett nytt tobaksproduktdirektiv med hårdare regler för tillverkning och marknadsföring av tobaksprodukter.

De föreslagna skärpningarna ska ses mot bakgrunden av att omkring 700 000 EU-medborgare årligen avlidet i förtid av sitt tobaksbruk och att den samlade samhällskostnaden för tobaksbruket i de fram till 30 juni 27 medlemsländerna har beräknats till minst 900 miljarder kronor.

Trots det lidande som tobaksbruket leder till är de krafter som slår vakt om tobaksindustrins vinster mycket starka och deras lobbyorgan välorganiserade och resursrika. En tidig signal om motståndets omfattning kom när det första direktivförslaget som 2010 lades ut för en allmän konsultation genererade 85 000 svar. Det kan jämföras med normalt några hundra svar vid konsultationer om direktiv på andra områden.

Arbetet med det nya direktivet fortsatte under Dallis ledning. Det gjorde också lobbyverksamheten. Den resulterade i att Dalli i oktober 2012 helt överraskande ställdes inför anklagelsen att känna till ett muterbjudande i utbyte mot att släppa det svenska snuset fritt för export inom EU, utan att vidta åtgärder. Han tvingades omedelbart avgå utan möjlighet att försvara sig.

Vad hände? I sitt samtal med Anna Olin och i svar på frågor från medier och allmänhet är John Dalli villig att berätta om sina erfarenheter och sin personliga, svåra resa från den första konsultationen för tre år sedan till avgången och det som hänt under de åtta månader som har gått sedan dess.

Välkommen till Strand hotell på tisdag förmiddag!

• tankesmedjan-tobaksfakta

Tobaksfakta är en partipolitiskt och kommersiellt oberoende ideell förening för kunskapsförmedling, opinionsarbete och  informationsspridning på tobaksområdet. Vår framtidsversion är ett tobaksfritt samhälle.