Tobaksfakta informerar om forskningsfakta bakom varningsbilderna

Cigarettpaket med varningsbilder blir nu snabbt allt vanligare i våra butiker och om några månader till (20 maj 2017) ska alla förpackningar för cigaretter och röktobak ha sådana bilder. Samma varningsbilder införs i hela EU. Bilderna är ofta otäcka och kan verka skrämmande – det är ju en skrämmande verklighet de illustrerar. Samtliga hälsovarningar bygger på väl undersökta fakta, som bilderna lyfter fram på ett effektivt sätt.

Tobaksfakta – oberoende tankesmedja – har fått tillgång till det första årets 14 varningsbilder för att kunna informera om deras faktabakgrund. Vi har tagit fram en kortfattad information om forskningen bakom budskapet i varje bild. Författare är Hans Gilljam, processor emeritus, Institutionen för folkhälsovetenskap, Karolinska Institutet. Genom att klicka på småbilderna nedan kommer du till informationssidorna. Småbilderna med länkar till ytterligare information finns även på www.tobaksfakta.se:s avdelning om Sveriges nya tobaksregler.

Observera att EU har upphovsrätt till bilderna och att det är förbjudet att använda de varningsbilder Tobaksfakta här fått tillstånd att publicera i några andra sammanhang!

Klicka på bilderna för att se fakta bakom varningarna!

tanderna-liten stroke-liten naraochkara-liten

nara-och-kara-liten lungorna-liten lungoperation-liten

impotens-liten hjartinfarkt-vit-liten halscancer-liten

fortrangningar-liten dodaofottbarn-liten blindhet-liten

barn-liten

• varningsbilder
  • tobakslagen
  • rökning

Tobaksfakta är en partipolitiskt och kommersiellt oberoende ideell förening för kunskapsförmedling, opinionsarbete och informationsspridning på tobaksområdet. Vår framtidsvision är ett tobaksfritt samhälle.