Vårtecken: Skördetid för havets klimatsmarta delikatess

Den ljumma vårvärmen knackar på dörren och på söndag går vi över till sommartid.
- Jag rekommenderar alla att uppleva skärgården under våren, det är helt underbart att se när allt kommer igång under ytan. Att glida ut i kajaken en härlig försommardag och skörda lite sockertång, det är livet, säger Jonas Pettersson från tångföretaget Catxalot.

Längs i stort sett hela Bohuskusten växer olika typer av ätbar tång. Den är nyttig, den är god och det finns ofta mycket av den. Dessutom är den gratis för vem som helst att gå ut och plocka.
- De flesta arterna är bäst att skörda under vår- och försommaren. Sockertången är perfekt att skörda nu. Den maler vi och använder i pannkakssmeten för att få en frasigare och mustigare smak. Dessutom är det en perfekt tid att nypa av så kallade förökningsblåsor från knöltången. De är supergoda och är havets motsvarighet till skogens bär. De påminner lite om kapris, säger Jonas som driver Catxalot tillsammans med sin sambo Linnéa.
Intresset för att lära sig mer om hur man kan äta tång ökar enormt. Catalox håller kurser och upplevelser på tema tång och strandväxter. Den 27 april besöker man TanumStrand i Grebbestad för att hålla i en tångföreläsning.
- Vi vill gärna inspirera andra att själva lära sig hur man skördar havets läckerheter för eget hemmabruk. Det är en outnyttjad resurs som vi hoppas att fler kommer att upptäcka, säger Jonas.
För husbehov går det bra att plocka så mycket tång som man vill och man behöver inte oroa sig för giftiga sorter. Men det finns sorter som smakar mindre bra.
- Men med rätt kunskap kan man använda tång till hur mycket som helst. Nån kock sa till mig att det är lite som bacon, det passar till det mesta och alla brukar gilla det. Som bonus är det extremt klimat- och miljövänligt, säger Jonas Pettersson.
Om man blir sugen på att lära sig mer om tång och möta våren i Bohuslän, har TanumStrand komponerat ett härligt Västkustpaket, den 26-28 april. På fredagen dukar man upp en generös skaldjursbuffé med godsaker från Skagerraks eget skafferi - kräftor, musslor, krabbor, räkor och mycket annat trängs med läckra tillbehör. Denna kväll bjuds också ostronskola tillsammans med kännare från Ostronakademien. Under lördag eftermiddag är det dags för Catxalot föreläsning ute i sjöboden på bryggan. På bryggan finns också möjlighet att smaka rykande färska och nykokta kräftor direkt från grytan. SEN – finns det inget tvivel. NU är det vår!