Vandring – allt mer populärt

Vandring är en form av friluftsliv som innebär att en person till fots i rekreationssyfte förflyttar sig genom naturen.

Många har upptäckt vandring, som blivit en populär utomhusaktivitet. Enligt en undersökning utförd av Svenska Turistföreningen (STF) kommer vandring och äventyr vara de starkaste trenderna inom resande 2020. Vandring är en aktivitet som passar i stort sett alla, oavsett ålder och fysisk form. Det arrangeras vandringsresor till utlandet såväl som inom landet och på hemmaplan.

Nu vaknar våren så sakterliga till liv och med den ökar takten på arrangerade vandringar i Sverige. Ett exempel på detta är de många helgvandringar som arrangeras i Fjällbacka skärgård, Bohuslän. Ytterligare exempel på vandringens popularitet är att den mest gillade bilden under mars månad på Turistrådet Västsveriges Instagram var en vandringsbild över Vetteberget, Fjällbacka. Källa; https://www.facebook.com/Bohuslan/posts/10154071896721649

TanumStrand är en hotell- och konferensanläggning på svenska västkusten som följer trenden och som under våren har inlett samarbeten med lokala guider och därför kan erbjuda ett Fjällbackapaket, där vandring ingår som en naturlig del.

Genom att gå en guidad naturvandring upptäcker man naturens skönhet och man får se sin omgivning med nya ögon. Marcus Holgersson, som i helgen var med på en Vrakgodsvandring i Veddö Naturreservat, Fjällbacka skärgård menar;

-Det är så lätt med vandring – det kan genomföras utan större förberedelser. Allt som behövs är ett par rejäla och sköna skor!

Nedan följer ett axplock av guidade vandringar som sker under april och maj i Fjällbacka skärgård, på svenska västkusten.

Tångsafari tångföretaget Catxalot från Grebbestad genomför naturvandringar i bl a Veddö naturreservat, Fjällbacka skärgård, under vår/sommar 2016. Förutom att uppleva naturen, lär de ut vilken tång som är god att äta, hur några vanliga sorters tång ser ut och hur de skördas på ett hållbart sätt.

Vrakgodsvandring outdoorföretaget Skärgårdsidyllen från Grebbestad genomför naturvandringar i bl a Veddö naturreservat, Fjällbacka skärgård, året om. Vandringen i Veddö naturreservat går över äng, längs hav, på klippor, strand och spång. Förutom att uppleva naturen, lär de gästerna om Vrakgods och pratar om vad man skall tänka på när man skall ”vraga”, dvs plocka vrakgods, om historien, kulturen kring ”vragning”, hur det var förr och hur det ser ut idag.

Mordvandring i Camilla Läckbergs Fjällbacka Fjällbacka Turistinformation genomför en vandring i kriminaldrottningen Camilla Läckbergs litterära fotspår, där man ser platserna från böckerna och filmerna med egna ögon. Genom vandringen upplever man mord, spänning, fiktion och verklighet i det lilla fiskesamhället Fjällbacka under en 45 minuter lång guidad vandring.

Nordic Walking traditionellt kallat för stavgång. Kan göras i grupp eller enskilt, i olika tempon och svårhetsgrader. Det finns möjlighet att prova på Nordic Walking/Stavgång under BoostCamp, 5-7 maj på hotell- och konferensanläggningen TanumStrand, Grebbestad, Bohuslän. Stavgång kommer under träningseventet BoostCamp göras i grupp med Maria Sternqvist fredag 6 maj och lördag 7 maj kl 7:30-8:30.
Mer information; http://www.tanumstrand.se/tanumstran/hem/tanumstrand-boostcamp/

TanumStrand hotell- och konferensanläggning på svenska västkusten med fokus på SPA, Outdoor och Matupplevelser. Under våren 2016 arrangeras vandringar i samarbete med lokala guider i Fjällbacka och Fjällbacka skärgård. I tillägg finns det möjlighet att prova på Nordic Walking 6-7 maj, se ovan.
Mer information: http://www.tanumstrand.se/tanumstran/noje/

• Fjällbacka
  • havsnära
  • wellness
  • vandring
  • ourdoor
  • friluftsliv
  • nordic walking
  • stavgång
  • boostcamp
  • naturreservat
  • vandringsresor
  • tanumstrand
  • spa, wellness, hälsa

Det finns få ställen som kan erbjuda så mycket som TanumStrand. Tack vare vårt stora utbud kan du kombinera aktiviteter till många spännande upplevelser. På TanumStrand finns 165 hotellrum och 97 fullt utrustade, friliggande stugor. Totalt 1100 bäddar.
Kommer du sjövägen bor du naturligtvis i vår fina gästhamn!
Konferens med plats för alla - upp till 1000 personer! TanumStrand ligger precis vid havet, 2 km söder om Grebbestad.
För mer info besök gärna vår hemsida.

Linn C Edvardsson

Presskontakt Marknadschef +46(0)736377276