TCS Lidingöloppet On Air

Intressanta diskussioner om träning och hälsa under TCS Lidingöloppet On Air

Den 24 september sändes TCS Lidingöloppet On Air, ett digitalt samtal om hälsa, löpning och träning, som leddes av Kristin Kaspersen, på initiativ av TCS och Lidingöloppet.

Webinaret går att se i efterhand här: https://live.twebcast.com/participant/TCSLiding%C3%B6loppet
Du behöver registrera dig för att kunna se evenemanget.

Corona-pandemin har fört med sig många olika förändringar, bland annat har lopp så som TCS Lidingöloppet inte kunnat genomföras som vanligt och arrangeras inte på plats på Lidingö. Eftersom TCS och Lidingöloppet inte fick möjligheten att träffa löparna ute i spåret detta år, valde man att arrangera ett digitalt samtal om träning, hälsa och löpning, för att engagera tittarna till att hålla motivationen uppe inför träning under pandemin.

Programledaren och löpningsentusiasten Kristin Kaspersen presenterade sändningen tillsammans med de två arrangörerna, TCS och Lidingöloppet, som kommenterade varför man valt att göra denna satsning och hur man tänkt kring årets lopp.

-Hälsa och välmående är viktigt för oss på TCS, vi har cirka 450 000 medarbetare och många kunder. Vi vill engagera oss i någonting för att kunna inspirera våra kunder och medarbetare. Det gör vi genom att sponsra Lidingöloppet och även många andra lopp runt om i världen, säger Roland Bägén, Nordic Head of Marketing & Communication.

-Vi har fått många olika riktlinjer och har behövt göra om loppet många gånger, men vi har hela tiden tänkt att "vi ställer om, vi ställer inte in" och sätter löparen i fokus, säger Cecilia Gyldén, Generalsekreterare på Lidingöloppet. Cecilia fortsätter - Det vi sett är att vi attraherar en annan än den klassiska målgruppen, vad vi kan se från anmälningarna är att vi har fått många fler kvinnor att springa än tidigare år. Det är fler lite äldre kvinnor som springer med en kompis eller kollega, vilket är väldigt kul.

Panelsamtalet inleddes med ett samtal med Petter, artist och löpningsentusiast, om hur hans arbete och träning påverkats av Corona. Han fick senare sällskap av Magdalena Forsberg, före detta skidskytt och längdåkare och Sanna Kallur, före detta häcklöpare, anslöt sig senare till samtalet där fokus låg på hur man mentalt motiverar sig för att kunna hålla igång träningen, speciellt under en period som denna.

Något som lyftes under samtalet var att träning är en viktig rutin att antingen hålla kvar vid eller skaffa sig nu under pandemin, eftersom det är viktigt att få andra intryck och röra sig ute när många sitter hemma och arbetar och kanske träffar vänner och familj mer sällan för tillfället.

Motivation är något som ofta lyfts som en specifik del av träningen, men panelen menade att det är viktigt att inte överskatta motivationens draghjälp och att det inte är något som alltid kommer av sig själv. Ibland gäller det bara att snöra på sig skorna och komma ut över tröskeln. Det viktiga är att man kommer ut och tränar, inte hur lång tid eller hur intensivt det blir.

TCS Lidingöloppet arrangeras i år under en månads tid, där deltagare har möjlighet att genomföra loppet på valfri plats. Panelsamtalet fortsatte med friidrottaren Simon Sundström som sprang Lidingöloppets Elitlopp i år. I panelen fick han dessutom sällskap av Malin Ewerlöf, före detta friidrottare och löpare och Mustafa Mohamed, friidrottare och innehavare av svenskt rekord i maraton, som båda har deltagit i och vunnit Lidingöloppet vid flera tillfällen. Paneldeltagarna tipsade även motionärer som ska genomföra TCS Lidingöloppet att ta det lugnt i backarna för att spara på krafterna. De var alla överens om att det inte bara är viktigt med träning inför en tävling, utan även med återhämtningen efter avslutat lopp och att lite mer ovana personer, som inte sprungit så många lopp tidigare, gott kan unna sig att ta ordentlig vila och inte stressa igång efter avslutat lopp.