Gå direkt till innehåll
Utblick: Digitalisering – Motivationen för löpning under pandemin, hemarbete är det nya vanliga och modernisering av cybersäkerhet

Pressmeddelande -

Svenska idrottare om att hålla uppe motivation och digitala hjälpmedel

År 2018 sprang nästan 1,3 miljoner människor ett maraton någonstans i världen – vilket är 50% fler än för ett decennium sedan. Och trots karantän och restriktioner har människor fortsatt att ta sig ut för att springa. Vissa har helt enkelt velat träna för sin mentala hälsas skull under en utmanande tid: 78% av löparna som tillfrågades sa att de genom att hålla sig aktiva under pandemin hade gjort att de kände sig "mer sunda och i kontroll".

Men pandemin utgör fortfarande betydande utmaningar för löpare när lopp och träningar ställs in eller sker i annan utformning. Kan virtuella lopp och utmaningar kompensera för de vanliga loppen och hjälpa löpare och vardagsmotionärer att hålla motivationen uppe? I september i år stod TCS tillsmamans med Lidingöloppet värd för ett webinar, som samlade en mångsidig panel av svenska idrottare och artister - alla förenade av sin kärlek till löpning. Du kan läsa mer om de diskussioner och tips som togs upp under webinaret här.

Men utan andra löpare och supportrars fysiska närvaro, är soloevenemang det näst bästa när det gäller hälsa och träning? Hur kan vi använda digitala lösningar för att hjälpa oss genom pandemin och förändrade träningsmöjligheter? Vid en tidpunkt då tävlingar annars skulle ha avbrutits har appar och digital teknik istället hjälpt deltagarna att hålla kontakten över innovativa och minnesvärda evenemang.

För fler insikter i hur löpare håller sig motiverade, hur digital teknik utvecklar löpningen samt för att se webinaret i sin helhet: https://digitalempowers.com/keep-on-track-swedens-runners-explain-how-to-stay-motivated-virtually/

Hemarbete är vår nya vardag. Vad betyder detta för stora företag och organisationer?

Sedan coronapandemin drabbade oss har världen förändrats på många olika sätt: kontorsarbete byttes ut till hemarbete inom loppet av några dagar; fabriker skiftade från sina vanliga produktlinjer till medicintekniska produkter och förbrukningsvaror; och stora delar av konsumtionen har förflyttats -från shoppingstråktill internet. Vi vet inte hur många av dessa trender som kommer att utvecklas när virushotet avtar, men det finns ett område som sannolikt aldrig kommer att återgå till hur det var innan corona, och det är hemarbete. Detta visar en ny global undersökning från Tata Consultancy Services (TCS).

Det är inte bara statistiken som pekar i den riktningen: många organisationer har redan gjort ett fast åtagande att bygga om, eller skära ned, sina befintliga fysiska utrymmen. Med detta i tanken är det viktigt att vår nya digitala teknik gör sin del för att underlätta en ny typ av arbetskultur som är både uthållig och smidig - och byggd för att stärka anställda, utan behov av mikrostyrning. TCS-studien visar att organisationer med välutvecklade digitala funktioner såg mindre intäktsminskning under Corona-pandemin och de förväntade sig att komma tillbaka mycket snabbare.

Detta tyder på att organisationer kan dra stora konkurrensfördelar genom att leda övergången till ett distribuerat arbetssätt, gentemot konkurrenterna som håller sig kvar vid ett gammalt förhållningssätt till arbetsplatsen.

Läs mer om hur anställda och företag påverkas av de nya sätten vi kommer arbeta på här: https://digitaldirections.com/remote-working-is-here-to-stay-heres-what-this-means-for-large-organizations/

Hur en modernisering av cybersäkerhet kan stärka företag och affärstillväxten

För de flesta företag har cybersäkerheten inte hållit jämna steg med deras andra transformationsinsatser. I ett digitalt ekosystem måste cybersäkerheten nyttja den bästa digitala teknik som erbjuds idag, som exempelvis molnlösningar, artificiell intelligens och analys, vilka kan motverka de värsta tänkbara angreppen på företaget.

Många cybersäkerhetsåtgärder är inriktade på att säkerställa efterlevnad snarare än att motverka risker. De arbetar fortfarande utifrån en grundläggande filosofi om att "lita på, men verifiera”. En mer motståndskraftig modell som stämmer bättre överens med dagens utmaningar börjar med utgångspunkten att "lita aldrig på, verifiera alltid”. Denna nya typ av cybersäkerhetsfilosofi, som kan anpassas till nya hot och förändrade behov, kan upptäcka hot i realtid och vidta omedelbara åtgärder för att skydda företagets data, enheter och verksamhet på ett sätt som återanvända lösenord och VPN inte längre kan. De bästa cybersäkerhetslösningarna idag är faktiskt tjänster, inte bara programvara, som kan ta itu med hot och stödja den snabba innovationsagendan som många företag har idag.

För att motverka riskerna för verksamheten investerar de flesta företagen kontinuerligt i nya verktyg och tekniker, men de flesta sådana beslut tas idag fortfarande som reaktion på grupptryck inom företagsledningen eller för att lösa ett specifikt problem. För att kunna stå emot dagens utmaningar med cybersäkerhet måste företag idag ta ett helhetsgrepp om både teknik och tjänster.

För att lära dig mer om hur en modernisering av cybersäkerhet kan stärka företag och affärstillväxten här: https://www.tcs.com/perspectives/articles/cybersecurity-modernization-iot-implementation