TCS har de mest nöjda kunderna

TCS har den högsta kundnöjdheten på den svenska marknaden, med en övergripande tillfredsställelse på 85 procent, hela 14 procentenheter över branschgenomsnittet. Det framgår av i en kundundersökning genomförd av Whitelane Research.

Tata Consultancy Services, TCS, är den leverantör som har den högsta kundnöjdheten i Sverige. Det visar Whitelane Research, i en rapport baserad på regionens mest omfattande undersökning om vad kunderna anser om leverantörer av IT-tjänster.

Studien från Whitelane Research visar vidare att 33 procent av de svenska respondenterna uppger att innovation är en viktig faktor i valet av outsourcingpartner. Nya innovativa och digitala teknologier anses viktiga för att åstadkomma förbättring av både IT- och affärsverksamheten. Fokus på kärnverksamheten fortsätter enligt 65 procent av respondenterna vara en stark drivkraft för svenska organisationers val att outsourca samtidigt som kostnadsreducering anges av en lika stor andel, 65 procent.

Studien visar att TCS rankas som nummer ett i applikationsutveckling, - underhåll och – testning, samt SAAS, vilket är 6 procentenheter högre än andraplatsen och 14 procentenheter högre än branschgenomsnittet. Även i kategorin datacenter- och administrerande infrastrukturtjänster rankas TCS som nummer ett, 7 procentenheter högre än andraplatsen och 15 procentenheter högre än branschgenomsnittet. Totalt rankas TCS 10 procentenheter högre eller mer än branschgenomsnittet i samtliga kategorier.

Digitala teknologier såsom molnlösningar, artificiell intelligens och automatisering revolutionerar alla aspekter av det europeiska näringslivet. Årets resultat från Whitelanes studie visar att det är viktigare än någonsin i utvecklingen av affärer och IT. Vi har jobbat väldigt nära våra svenska kunder för att hjälpa dem att navigera det förändrade landskapet och bli mer agila”, säger Avinash Limaye, Country Manager på TCS Sverige.

Trender som presenteras i rapporten visar att förtroende är den viktigaste faktorn för en framgångsrik outsourcingrelation. Samtidigt som respondenter bekräftar att nya teknologier såsom AI, robotics, moln och SAAS är viktiga, så är man långsammare att anamma dessa teknologier.

TCS har återigen tagit förstaplatsen inom kundnöjdhet i Norden, vilket är ett bevis på deras dedikerade kundfokus. Med digital transformation och Business 4.0 på agendan hos många av regionens företagsledare har TCS visat sitt värde i inte bara leverans av affärsmöjligheter och kostnadsbesparingar, utan även inom områden såsom innovation”, säger Jef Loos, Head of Sourcing på Whitelane Research.

Tata Consultancy Services erbjuder IT-tjänster, konsulttjänster samt affärslösningar och har samarbetat med många av världens största företag i deras digitala transformation de senaste 50 åren. TCS erbjuder en konsultledd och integrerad portfölj av affärslösningar och tekniska tjänstelösningar. Allt levereras genom lokala och agila leveransmodeller, ett riktmärke inom mjukvaruutveckling.

TCS är en del av Tata Group, Indiens största industrikonglomerat, och har över 390 000 av världens bäst utbildade konsulter i 46 länder. Bolaget omsatte 17,6 miljarder USD under räkenskapsperioden som avslutades 31 mars 2017 och är noterat på både BSE (tidigare Bombay Stock Excgabge) och NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS aktiva arbete mot klimatförändringar och prisbelönta arbete i samhällen över hela världen har belönats med en plats i ledande hållbarhetsindex som Dow Jones Sustainability Index (DJSI), MSCI Global Sustainability Index och FTSE4Good Emerging Index

Presskontakt Nordic Head of Marketing & Communication 0046703178024

Välkommen till Tata Consultancy Services TCS!

TCS är ett globalt företag som erbjuder konsulttjänster och affärslösningar inom IT. I över 56 år har TCS samarbetat med flera av världens största företag under deras digitala transformationsresor. De tekniktjänster och -lösningar TCS erbjuder levereras via deras unika leveransmodell Location Independent Agile™. TCS är en del av Tata Group, Indiens största industrikonglomerat, och har över 601 000 högutbildade konsulter i 55 länder. Bolaget omsatte 29 miljarder USD under räkenskapsperioden som avslutades 31 mars 2024 och är noterat på BSE (tidigare Bombay Stock Exchange) samt NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS aktiva arbete mot klimatförändringar och prisbelönta arbete i samhällen över hela världen har belönats med en plats i ledande hållbarhetsindex MSCI Global Sustainability Index samt FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) på den nordiska marknaden
TCS etablerades i Norden år 1991 och har i dag cirka 20 000 medarbetare som arbetar för kunder i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Under de senaste 15 åren har TCS i Norden rankats som den bästa leverantören av IT-konsulttjänster av sina kunder. TCS har dessutom utsetts till ”Top Employer” i Sverige elfte år i rad av den oberoende organisationen Top Employers Institute.

Besök www.tcs.com för mer information.

Mäster Samuelsgatan 42
SE 11157 Stockholm Stockholm