Utblick: Digitalisering - december 2019

Utblick: Digitalisering - december 2019

Hur man tillgodoser en etisk utveckling av AI

AI, eller artificiell intelligens, har blivit ett vanligt inslag i vår vardag. Den hjälper dig att handla varor på nätet, hitta bra TV-serier eller boka resor. Men vad AI egentligen gör, och vilken data den behandlar, är inte helt uppenbart för en majoritet av konsumenter och användare. Detta är något som lett till allt mer högljudda diskussioner kring dess användning och garantier för att den AI som utvecklas och används görs så på ett etiskt och ansvarsfullt sätt som möjligt. Europeiska unionen (EU) har nyligen upprättat ett regelverk som en del av detta starkare krav.

Regelverket tar upp områden kring arbete, jämställdhet, säkerhet, social integration och vad som kallas 'algoritmisk öppenhet'. Trots att dessa nya regler är viktiga måste vi se till att de inte gör så att industrin tappar fart i utvecklingen, samtidigt som vi inte heller släpper alla tyglar fria. Data är ett område där det redan har blivit uppenbart att tydliga riktlinjer behövs för att säkerställa att AI:n som implementeras görs så på ett etiskt sätt. Reglerna för allmänt dataskydd (GDPR) är en bra start i detta avseende. Samtidigt påverkar AI även arbetsmarknaden och människors anställbarhet, ännu ett område som det måste tas hänsyn till när vi fortsätter att utveckla och implementera AI. Vi måste tidigt ta fram utbildningsplaner för att säkerställa att människor kan omskolas och vidareutbildas. Och EU har en viktig roll att spela för att stimulera både system och människor till att uppnå en lämplig kompetensnivå inom vetenskap, teknik, ingenjörskonst och matematik.

Kort sammanfattat behövs alltså reglering, men vi behöver också fortsätta utveckla AI och erbjuda fler incitament till nya karriärsval och utbildning. För att utnyttja AI:ns potential måste vi också tillåta en viss risk.

Läs mer om AI och de ökade kraven på dess implementering här: https://digitaldirections.com/how-to-develop-an-ethical-approach-to-the-advance-of-ai/

Landet i Afrika som revolutionerar fiskeindustrin

En stor del av Senegals invånare livnär sig på fiskerinäringen. Hela nio av tio fångade fiskar i Senegal har fångats av egenföretagare eller småskaliga fiskerier. Den hårda konkurrenssituationen har fått Senegal att utveckla ny teknik för att skapa en bättre miljö för alla fiskare.

Till skillnad från kommersiella fiskerier med stora fartyg använder de flesta av Senegals fiskare små träbåtar med en besättning på tre eller fyra personer. Utan den teknik som finns på ett kommersiellt fiskefartyg har fiskarna inget sätt att förutsäga de förhållanden som råder ute till havs, vilket gör det svårt att avgöra när de både kan och ska fiska. Något som nu ändras dramatiskt.

Med hjälp av en ny app vid namn WISE kan fiskare nu få tillgång till information om marknadspriser i realtid vilket gör det lättare att se utbud och efterfrågan och på så vis sälja mer fisk och även få bästa möjliga pris. Appen som är utvecklad av Tata Consultancy Services och FHI 360 ger också fiskarna tillgång till mikrolångivare som erbjuder små lån till dem för att ge möjlighet att utveckla och växa sin verksamhet.

Utöver detta har appen även ökat säkerheten för fiskarna. Utan navigationsinstrument kan de oavsiktligt korsa landsgränser, segla in i regeringsbegränsade zoner och bli straffade för överträdelse. De har även haft svårigheter att kommunicera sin position om de råkar ut för livshotande situationer, något som appen har löst genom att ge väderinformation och prognoser med våghöjder, sikt, vindhastighet och riktning vid olika tidpunkter på dagen. Den använder också GPS för att hjälpa fiskarna att lägga kursen till fiskezoner och tillbaka till hamnen, något som även kan användas för att kommunicera fiskarnas position till familjemedlemmar och räddningsteam vid en eventuell nödsituation.

WISE visar teknikens potential att förändra vad som idag är en global industri. Tack vare appens framgångar i Senegal är flera av länderna utmed Afrikas västkust nu intresserade av att utveckla appen för fiskeindustrin i sina egna länder. Och konceptet har börjat sprida sig över världen, i Indien finns till exempel en liknande app.

Läs mer om WISE och andra liknande initiativ här: https://digitalempowers.com/african-country-pioneering-digital-fishing/

EU:s avdelning för finansiella tjänster kommer att få en ny enhet som fokuserar på fintech

Europeiska kommissionens verkställande avdelning för finansiella tjänster ”DG FISMA” kommer att få en ny enhet tillägnad fintech. Den kommer att ledas av Jan Ceyssens, som tills nyligen var kommissionär Dombrovskis vice kabinettschef. Jan Ceyssens har sedan dess varit FISMA:s enhetschef för investeringsbolag, finansiella konglomerat och andra banktjänster. Fintech-teamet kommer att ansvara för att ta fram en ny digital policy samt utveckla regler för cybersäkerhet och kryptotillgångar.

Etableringen kommer i samma tid som, men officiellt obereoende av att, Facebook lanserar sin betaltjänst Facebook Pay som ska fungera tillsammans med företagets kryptovaluta Libra. Systemet gör att människor kan göra betalningar via Facebook, WhatsApp, Instagram och Messenger. Facebook Pay är separerat från företagets kryptovaluta Libra, som har fått kraftiga motreaktioner från lagstiftare runt om i världen. Facebook Pay kommer först att lanseras i USA. I juni 2018 försenades tester i Indien på grund av myndigheters oro över systemets integritet och dataskydd.

För mer information, kontakta:

Roland Bägén, Head of Marketing & Communication TCS, Nordic Region

roland.bagen@tcs.com

Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)

TCS är en del av Indiens största industrikonglomerat Tata Group och har över 450 000 av världens bäst utbildade konsulter i 46 länder. Bolaget omsatte 20,9 miljarder USD under räkenskapsperioden som avslutades 31 mars 2019 och är noterat på både BSE (tidigare Bombay Stock Exchange) och NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS aktiva arbete mot klimatförändringar och prisbelönta arbete i samhällen över hela världen har belönats med en plats i ledande hållbarhetsindex som Dow Jones Sustainability Index (DJSI), MSCI Global Sustainability Index och FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) i Norden

TCS etablerades i Norden 1991 och har i dag cirka 14 000 medarbetare som arbetar för kunder i Sverige, Finland, Norge och Danmark. De senaste 10 åren har TCS i Norden varje år rankats av sina kunder som den bästa leverantören av IT-konsulttjänster och TCS har dessutom fått utmärkelsen Top Employer Europe de senaste sju åren.

För mer information, se www.tcs.com

Presskontakt Nordic Head of Marketing & Communication 0046703178024

Building on belief

TCS är ett globalt företag som erbjuder konsulttjänster och affärslösningar inom IT. I över 55 år har TCS samarbetat med flera av världens största företag under deras digitala transformationsresor. De tekniktjänster och -lösningar TCS erbjuder levereras via deras unika leveransmodell Location Independent Agile™. TCS är en del av Tata Group, Indiens största industrikonglomerat, och har över 603 000 högutbildade konsulter i 55 länder. Bolaget omsatte 27,9 miljarder USD under räkenskapsperioden som avslutades 31 mars 2023 och är noterat på BSE (tidigare Bombay Stock Exchange) samt NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS aktiva arbete mot klimatförändringar och prisbelönta arbete i samhällen över hela världen har belönats med en plats i ledande hållbarhetsindex MSCI Global Sustainability Index samt FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) på den nordiska marknaden
TCS etablerades i Norden år 1991 och har i dag cirka 20 000 medarbetare som arbetar för kunder i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Under de senaste 14 åren har TCS i Norden rankats som den bästa leverantören av IT-konsulttjänster av sina kunder. TCS har dessutom utsetts till ”Top Employer” i Sverige elfte år i rad av den oberoende organisationen Top Employers Institute.

Besök www.tcs.com för mer information och följ nyheter om TCS på @TCS

Mäster Samuelsgatan 42
SE 11157 Stockholm Stockholm