Utblick: Digitalisering - september 2019

Utblick: Digitalisering - september 2019

PRESSINFORMATION

Fördelen med megadata

Förmågan att kanalisera och utnyttja stora datamängder är grunden till vad vi på TCS kallar för Business 4.0. Företag som lyckas i Business 4.0, den fjärde industriella revolutionen, karaktäriseras av fyra beteenden – de strävar efter att personalisera sina erbjudanden, har inflytande över hela ekosystem, omfamnar risker och skapar exponentiellt värde. Inställningen har skiftat ifrån att tidigare optimera knappa resurser, till att nu samla på sig ett överflöd av talang, kapital, förmågor och data. Detta är ett vitalt skifte i tankesätt som kan sammankopplas till dessa fyra beteenden.

Forskning visar att företag som anammar tänket kring Business 4.0 och som utmärker sig i dessa fyra beteenden tenderar att prestera bäst och uppvisa snabbast tillväxt. Vidare visar forskningen att majoriteten av företag (54%) skapar sig ett överflöd av talang genom att använda ett nätverk av mänskliga resurser (så som IT-programmerare och rättsliga experter) online. För att bli framgångsrik är det alltså viktigt att ha tillgång till kompetens inom sitt nätverk, den behöver inte nödvändigtvis finnas närvarande överallt och hela tiden. Mer än en tredjedel (36%) tar hjälp av det breda utbudet av finansieringsalternativ som finns genom att tillgå finansiella investeringar byggda på t.ex. crowdfunding och 69% skapar sina nätverk genom digital marknadsföring.

Läs mer om Business 4.0 och företags fördelar med överflöd här: https://digitaldirections.com/the-advantage-of-abundance/

Framtidens vetenskapsstjärnor

Föreställ dig en maskin som kan reparera hål i ozonskiktet och därmed minska den skadliga strålning som planeten stundvis utsätts för. Solar Propelled Ozone Molecule Converter (SPOMC) är designad för att göra just det - och det uppfanns av en 12-åring. Uppfinnaren, Poppy, var en av 750 deltagare som deltog i förra årets Digital Innovators-tävling. Digital Innovators är ett samarbete mellan Tata Consultancy Services (TCS) och barntidningen First News, för att inspirera ungdomar att utforska vetenskap, teknik och matematik – även kallat STEM-ämnen.

I år kommer tävlingsbidragen att fokusera på ungdomar som stöder, hjälper och stärker äldre människor och deras tillvaro. Initiativet är ännu ett i raden av TCS försök att inspirera fler barn och ungdomar att använda teknik för att förbättra världen.

Läs mer om årets tävling och om våra andra goIT-initiativ här: https://digitalempowers.com/the-competition-searching-for-the-stem-stars-of-tomorrow/ och https://www.tcs.com/tcs-goit-student-technology-awareness-program

Marknadsföring fungerar inte, med det gör engagerade samtal

En Walker-studie visar att fram till 2020 så kommer kundupplevelsen att överta pris och produkt som den viktigaste varumärkesdifferentieraren. När företag i en ökad utsträckning slåss om människors koncentration och tekniken skapar fler sätt för marknadsförare att nå konsumenterna måste företag ständigt kämpa för att vara top-of-mind och relevanta. Även om det har blivit vanligt att företag släpper en bombmatta med annonser och meddelanden mot kunder är det inte effektivt. Så hur ska man som företag få ut sitt budskap utan att vara irriterande?

Sluta försöka sälja allt till alla, hitta istället det personliga i din produkt eller tjänst och vem som på riktigt skulle kunna vara intresserad. När du har trogna kunder som på riktig älskar dig, lyft fram dem och ta vara på det faktum att de på eget bevåg väljer att vara ditt ansikte utåt. Då färre än 5% av anställda brukar tala om sin arbetsgivare på sociala medier finns dessutom en outnyttjad möjlighet när det kommer att lyfta dem som på riktigt känner till varumärket. Sist men inte minst, sträva alltid efter att vara den snälla och godhjärtade aktören på marknaden, med allt ifrån hur ni arbetar till hur ni använder er insamlade data.

Mer om hur man lyckas engagera konsumenter i dagens fragmenterade medielandskap hittar du här: https://digitaldirections.com/stop-marketing-and-start-engaging/

Tata Consultancy Services Ltd. (TCS)

TCS är en del av Indiens största industrikonglomerat Tata Group och har över 436 000 av världens bäst utbildade konsulter i 46 länder. Bolaget omsatte 20,9 miljarder USD under räkenskapsperioden som avslutades 31 mars 2019 och är noterat på både BSE (tidigare Bombay Stock Exchange) och NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS aktiva arbete mot klimatförändringar och prisbelönta arbete i samhällen över hela världen har belönats med en plats i ledande hållbarhetsindex som Dow Jones Sustainability Index (DJSI), MSCI Global Sustainability Index och FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) i Norden

TCS etablerades i Norden 1991 och har i dag cirka 14 000 medarbetare som arbetar för kunder i Sverige, Finland, Norge och Danmark. De senaste 10 åren har TCS i Norden varje år rankats av sina kunder som den bästa leverantören av IT-konsulttjänster och TCS har dessutom fått utmärkelsen Top Employer Europe de senaste sju åren.

För mer information, se www.tcs.com

Presskontakt Nordic Head of Marketing & Communication 0046703178024

Välkommen till Tata Consultancy Services TCS!

TCS är ett globalt företag som erbjuder konsulttjänster och affärslösningar inom IT. I över 56 år har TCS samarbetat med flera av världens största företag under deras digitala transformationsresor. De tekniktjänster och -lösningar TCS erbjuder levereras via deras unika leveransmodell Location Independent Agile™. TCS är en del av Tata Group, Indiens största industrikonglomerat, och har över 601 000 högutbildade konsulter i 55 länder. Bolaget omsatte 29 miljarder USD under räkenskapsperioden som avslutades 31 mars 2024 och är noterat på BSE (tidigare Bombay Stock Exchange) samt NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS aktiva arbete mot klimatförändringar och prisbelönta arbete i samhällen över hela världen har belönats med en plats i ledande hållbarhetsindex MSCI Global Sustainability Index samt FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) på den nordiska marknaden
TCS etablerades i Norden år 1991 och har i dag cirka 20 000 medarbetare som arbetar för kunder i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Under de senaste 15 åren har TCS i Norden rankats som den bästa leverantören av IT-konsulttjänster av sina kunder. TCS har dessutom utsetts till ”Top Employer” i Sverige elfte år i rad av den oberoende organisationen Top Employers Institute.

Besök www.tcs.com för mer information.

Mäster Samuelsgatan 42
SE 11157 Stockholm Stockholm