Nu lanseras Sveriges största taxibolag

Taxi 020 och Sverigetaxi går samman och bildar Sveriges största taxibolag med cirka 2700 taxibilar i drift på över hundra orter runt om i landet – från Kiruna i norr till Ystad i söder. De båda bolagen kommer att verka under det gemensamma varumärket Sverigetaxi. Nya Sverigetaxi har som miljömål att vara helt fossilfria år 2025 och fem miljövänliga bilar blir därför först ut med den nya dekoren.

Det nya Sverigetaxi får ny logotyp och ny dekor baserat på Taxi 020:s välkända gula och blå färger. De första bilarna som bär det nya utseendet är fem Teslabilar som sätts i bruk från och med denna vecka. Övriga bilar kommer successivt att byta utseende, men redan nu kommer kunderna kunna ta del av hela Sverigetaxis erbjudande genom en gemensam taxi-app.

– Det känns fantastiskt att få vara en del av det nya Sverigetaxi, där vi kombinerar Taxi 020:s uppskattade tekniska lösningar och ambitiösa miljöengagemang med Sverigetaxis starka närvaro i landet. Det innebär också att vi samlar Sveriges taxi i en och samma app, vilket underlättar för kunder som behöver beställa en taxi, oavsett var i landet de befinner sig. Det är taxi för alla! säger Frederick Scholander, Marknads- och försäljningschef på Sverigetaxi.

Nya Sverigetaxi blir Sveriges miljövänligaste taxibolag
Det nya Sverigetaxi tar över Taxi 020:s ambitiösa miljömål som innebär att bolaget ska vara helt fossilfritt år 2025. Företaget kommer även arbeta med att främja mångfald och utveckla Taxi 020:s samarbeten med Bris och Naturvårdsverket.

– De nya Teslabilarna blir startskottet för vårt nya varumärke och en symbol för Sverigetaxis miljöengagemang. Vårt mål är att bli helt fossilfria 2025 och det kommer att skapa ännu större positiva effekter när vi nu är ett större företag med en större fordonsflotta, säger Frederick Scholander, Marknads- och försäljningschef på Sverigetaxi.

• Resor

• app
  • taxi
  • taxi 020
  • sverigetaxi
  • tesla
  • miljöbilar

Taxi 020 grundades 1994 i samband med en större sammanslagning av flera lokala taxibolag. Taxi 020 finns idag i Stockholm och i Göteborg. Vårt starkaste kännetecken är den gula färgen.  Taxi 020 kärnvärden är service, kvalitet, miljö och mångfald. Vi har mer än 3000 engagerade män och kvinnor från 55 olika nationer som har bidragit från sina respektive kulturer till den positiva utveckling som bolaget haft ända sedan starten. I alla Taxi 020s beslut finns också miljöaspekten. Vid varje vägval strävar vi efter minsta möjliga miljöpåverkan. I dag är 99 procent av fordonsflottan miljöbilar med målet att nå noll-utsläpp innan år 2025.

Sedan år 2005 är Taxi 020 ISO certifierade enligt 14001:2004 och 9001:2008.www.taxi020.se