Villa Sjövik, Vänersborg

Villa Sjövik, Vänersborg

Det egenritade drömhuset blev Villa Sjövik

Maria och Andreas Wiklunds hus har en lite ovanlig historia. De ritade huset själva, bad VårgårdaHus bygga det i husfabriken och nu finns det i katalogen som Villa Sjövik.

Efter att ha stått i tomtkö och letat hus i flera år fick de äntligen läget de drömt om – en skogstomt i Katrinedal, Vänersborg.

”Vi läste nog alla huskataloger som fanns, men hittade inte det perfekta huset, så vi började rita vårt eget hus på kollegieblock med inspiration från det vi såg”, berättar Maria.

De hade tänkt bygga ett lösvirkeshus, men Marias bror, som är snickare, fick dem på andra tankar. Han ansåg det vore mycket bättre att bygga huset i en väderskyddad snickerifabrik.

”Så vi tog våra planritningar och exteriörskisser och kontaktade ett antal husfabrikanter”, fortsätter hon. ”Vi fick en väldigt bra dialog med VårgårdaHus och deras representant, Michael Täng, så det blev de som fick bygga drömhus.”

Umgås där nere, sova där uppe

Förutom Maria och Andreas består familjen av Neo, 6 år, Liam, 4 år och Thea, 1 år. En utgångspunkt när de ritade huset var att hela familjen skulle kunna leva sin vakna tid på undervåningen. Så bredvid TV-rummet finns lekrummet, som lätt kan stängas till när man inte vill se stöket. På övervåningen finns sovrummen och ett TV-rum där killarna kan härja ostört med sina kompisar.

Maria och Andreas hade väldigt klart för sig hur de ville ha sitt hus, med till exempel egen design på fönster och foder. Det enda de egentligen behövt ändra från sina skisser är att tillgänglighetsanpassa en del dörröppningar och passager.

”När vi gick igenom våra ritningar med VårgårdaHus representant Michael Täng kom han med goda råd i början, men när han insåg att vi hade mycket bestämda uppfattningar om hur vi ville ha det, gav han nog upp”, skrattar Maria.

Blev det då som de tänkt sig?

”Vi har bott här i tre år nu och huset passar oss verkligen”, säger de. ”Det är gott om förvaring, vilket tyvärr inte är så vanligt har vi märkt. Dessutom känns det extra roligt att huset vi ritade nu finns med i VårgårdaHus sortiment.”

Stramt i vitt och svart

Maria är mycket intresserad av inredning och trädgård – eller inrednings- och trädgårdsnörd, som hon själv beskriver sig. Insidan går i vitt med svarta och gråa komplement samt sparsmakade accenter i form av gröna växter. De stora fönstren mot uteplatsen i husvinkeln ger ett härligt ljusinsläpp till vardagsrum, matplats och kök samt fri sikt mot skogen.

I tomthörnet mot skogen har Maria och Andreas byggt en platå där ett orangeri håller på att ta form. Här lyser solen till långt in på kvällen och växterna står skyddade från rådjuren.