TB-Gruppen och Elpro inleder samarbete. Foto: Patrik Skoglöw

TB-GRUPPEN BYGGER NYTT ÅT EXPANSIVT TEKNIKFÖRETAG INOM INDUSTRIELL AUTOMATION

TB-Gruppen tecknar 15-årigt hyreskontrakt med Elpro om 3 000 kvm nyproducerade industri- och kontorslokaler. Elpro blir det första företaget att etablera sig i Tokebacka , Alingsås nya industriområde beläget vid den norra porten till Alingsås.
-Vi är mycket glada över att få utveckla och bygga nya lokaler åt Elpro, säger Marcus Lerander, vd på TB-Gruppen. Elpro är ett spännande tillväxtbolag inom industriell automation som kommer att bli tongivande i området.

Elpro utvecklar, konstruerar och tillverkar automationsutrustning och har expanderat kraftigt de senaste åren med en omsättningsökning från 26 till 40 mkr. Förra året tecknade Elpro ett nytt avtal med GE-ägda Arcam, kund sedan 2003, om produktion av uppemot 450 styrutrustningar till ett ordervärde av 150 mkr.
- Satsningen på nya lokaler är en nödvändighet för att möta marknadens behov, säger Eivind Ottoson, vd på Elpro. De nya lokalerna är betydligt större och ger oss helt andra möjligheter att effektivisera våra flöden. Vi kommer även att behöva anställa fler montörer, konstruktörer och programmerare, vilket känns oerhört kul - inte bara för oss utan även för Alingsås som kommun.

Den första december 2019 ska de nya lokalerna stå klara för inflyttning.

Tokebacka skiljer sig från Alingsås övriga industriområden med sitt regionala läge. Närheten till E20 och den norra infarten till staden innebär ett utmärkt logistik- och exponeringsläge. Utvecklingen av området går i takt med kommunens tillväxtplaner på att tillgodose näringslivets behov av industrimark.
- Det är bra att området utvecklas av en lokalt förankrad aktör, säger Daniel Filipsson, kommunalråd i Alingsås kommun.
- Tokebacka upplevs som attraktivt av både fastighetsägare och verksamhetsutövare, säger Anneli Schwartz, tillförordnad kommundirektör i Alingsås kommun. Det är positivt att Elpros etablering på Tokebacka dessutom skapar fler arbeten i kommunen.

TB-Gruppen äger och förvaltar ca 70 000 kvm uthyrningsbar kommersiell yta och har som målsättning att växa ytterligare, framförallt genom nyproduktion.
- Vi ser stor potential i Alingsås - som etableringsort för nya företag och för befintliga företag som vill fortsätta växa, säger Marcus Lerander. Alingsås har ett strategiskt läge i regionen och i Sverige. Den alltjämt kritiska faktorn för många företag, möjligheten att rekrytera, är en konkurrensfördel som Alingsås besitter, med sin attraktiva boendemiljö och sina goda kommunikationer.

Marcus Lerander, vd TB-Gruppen, 070-604 40 03, marcus.lerander@tb.se

Eivind Ottoson, vd Elpro, 0322-668582, eivind@elpro.se

TB-Gruppen är en privatägd bygg- och fastighetskoncern som utvecklar, förädlar och bygger kommersiella fastigheter och bostäder i Göteborgsregionen och Stockholm/Uppsala, dels för försäljning, dels för långsiktigt ägande med egen förvaltning. Bolagen inom gruppen omsätter 1,1 miljarder kronor och sysselsätter 275 personer.