Riskfyllt att inte ta hållbar IT på allvar

Hållbarhet är inte längre en konkurrensfördel utan en nödvändighet. Det gäller inte minst IT-industrin. Tillsammans kan vi skynda på processen. Vi uppmanar exempelvis kommunerna att sätta hållbarhetsmål vid upphandlingar.

Hållbarhet, sustainability, har blivit en konkurrensfördel för företag. Ett sätt att driva affären. Tankesättet har ändrats från hur affärsverksamheten påverkar hållbarheten till hur hållbarhet påverkar affären.

I november lanserade vi den senaste generationen av TCO Certified för IT-produkter, en hållbarhetscertifiering som tar in miljömässiga och sociala aspekter i en IT-produkts livscykel. Det var tydligt att marknaden gått framåt – hållbarhet är inte längre en konkurrensfördel – i stället har det företag som inte prioriterar hållbarhet i alla delar av verksamheten en stor konkurrensnackdel på marknaden.

Det har bidragit till att det inte bara är enskilda individer som sätter press på ett företag som inte sköter sig. Investerare och andra tunga intressenter har insett riskerna med en ledning som inte tar hållbarhetsfrågan på största allvar.

En vd kan i dag överleva dåliga kvartalsrapporter, men om det kommer fram att företaget inte tar sitt hållbarhetsansvar blir posten vakant på nolltid. Det senaste året har vi sett hur vd:ar och andra högt uppsatta chefer i några av Sveriges och världens största bolag fått lämna sina uppdrag då brister upptäckts.

Denna utveckling gäller inte minst för IT-industrin. I media har miljömässiga problem och problem med dåliga arbetsvillkor och dålig arbetsmiljö i tillverkningen av IT-produkter uppmärksammats.

Produkter som uppfyller TCO Certified möter krav på att produktion, användning och återvinning av produkterna baseras på och medverkar till miljömässig, social och ekonomisk hänsyn. Kraven är tuffa men samtidigt realistiska. Steg för steg förbättras hållbarhetsaspekterna.

Och samtidigt som en hållbarhetscertifiering inte löser alla de utmaningar som IT-industrin kämpar med är den nya generationens krav en väsentlig skärpning gentemot tidigare.

Därför är det så glädjande att många av världens största tillverkare helhjärtat har tagit sig an utmaningen att möta kraven. När vi nu lanserade den nya generationen TCO Certified var det sex ledande varumärken, som Dell, Eizo, Lenovo, LG, Samsung och Plantronics som helhjärtat gått in för att certifiera sina produkter som bildskärmar, datorer och headsets.

Dessa globala företag tar kraven på allvar eftersom de vet att hållbarhetsfrågan är en nödvändighet för att nå fortsatt affärsframgång. Så vad mer kan göras för att snabba på processen?

• Vi uppmanar kommuner att sätta hållbarhetsmål för sina upphandlingar tillsammans med oss och andra tredjepartscertifieringar inom ramen för kampanjen #ModUpp2020. Bland annat vill vi att 50 procent av kommunens inköp ska vara hållbarhetscertifierat och miljömärkt.
  • I Sverige kommer elektronikkedjor som köper TCO Certified-produkter och Svanen få rabatt via Elektronikåtervinnarna i Sverige, en ekonomisk förening för producentansvar för elektronik;
  • Trots utmaningarna är IT en möjliggörare för hållbar utveckling. Kommuner som till exempel Sollentuna, Eskilstuna och Malmö visar att de sparar både pengar och koldioxid med hjälp av IT. Globala storföretag som IKEA, Microsoft, Dell med flera har meddelat att de vill se hårdare skärpningar än vad som i dag föreslås. Många av svenska näringslivets toppar välkomnar en global koldioxidskatt. Politiker måste fatta tuffa miljömässiga och sociala hållbarhetsbeslut som på riktigt påverkar klimatfrågan på ett positivt sätt!

Om vi tillsammans kan skynda på den goda cirkeln kan vi tillsammans bidra vi till en långsiktig positiv förändring.

Sören Enholm, VD, TCO Development

Se debattartikeln i Dagens Samhälle 9 december 2015

• debatt

TCO Development arbetar för Hållbar IT och driver hållbarhetscertifieringen TCO Certified, en tredjepartscertifiering för IT-produkter. Inköpare och upphandlare över hela världen använder TCO Certified när de köper in IT-produkter som ett led i sitt hållbarhetsarbete. Produkter som uppfyller TCO Certified möter en rad krav som handlar om att tillverkningen, användningen och återvinningen av produkterna sker på ett ansvarsfullt sätt vad gäller miljö, social och ekonomisk hållbarhet.

TCO Certified finns för bildskärmar, bärbara datorer, tablets, smartphones, desktops, allt-i-ett datorer, projektorer och headsets.

TCO Development ägs av TCO, Tjänstemännens Centralorganisation.