IKONISKA BORGAFJÄLL HOTELL I NY REGI

Från och med vintersäsongen 2019/2020 kommer Hotell Borgafjäll i Södra Lappland drivas i ny regi. Öppningen av hotellet är planerad till november och kommer att bjuda på spännande nyheter och förfiningar av anläggningen.

HOTELLET

Borgafjäll Hotell är ritat av den världsberömda arkitekten Ralph Erskine under slutet av 1940-talet. Hotellet invigdes 1955 och Erskines kärlek till, och respekt för, naturen märks i såväl materialval som utformning. Swedish Institute rankar hotellet på 17:e plats bland Sveriges 25 viktigaste arkitektoniska landmärken.

Hotellet har 15 rum, 20 lägenheter och en ski lodge med 15 rum, med plats för totalt ca 200 gäster. I hotellets restaurang hålls menyn enkel, all mat lagas från grunden och det norrländska ges utrymme i såväl smak som känsla. Dessutom erbjuds spa, eget skotergarage samt konferens- och festlokaler, utöver det naturen bjuder på, i form av skidåkning, skoter, vandring, jakt och fiske.

NYA ÄGARE

Trion som nu tar över hotellet är namnkunnig och har många års erfarenhet i rese- och besöksnäringen. Thomas Sved, entreprenör i hotell- och fastighetsbranschen, har under många år framgångsrikt drivit och förvaltat anläggningar som Thoresta Herrgård, Villa Aske och Friiberghs Herrgård.

Magnus Ivarsson, uppvuxen på närbelägna Granön med bakgrund inom resebranschen, och Dennis Widmark, entreprenör inom rese- och underhållningsbranschen, tar nu tillsammans med Thomas över ägandet med ambitionen att skapa en unik och välkomnande rekreationsanläggning.

• ” Vi är väldigt glada över att ha fått möjligheten att ta över en anläggning med så mycket historia och karaktär. Sen är ju även själva Borgafjäll helt unikt med sin snösäkerhet och tillgång på natursnö, så vi hoppas locka mycket free skiers och skoteråkare till oss. Vi ser fram emot kommande säsong.” säger Thomas Sved, ägare Borgafjäll Hotell.

NY HOTELLCHEF

Till hotellet har en ny hotellchef rekryterats. Malin Kockum har en gedigen erfarenhet och kommer senast från ”Boutique Hotel Frösåkers Brygga” i Västerås. Under sommaren och hösten kommer hotellet, under Malins ledning, att förberedas inför kommande säsong, för att i november stå redo att hälsa vinterns gäster välkomna.

• ”Det finns mycket bra och fint att jobba vidare med, samtidigt som det finns flera områden att utveckla. Jag vill att Borgafjäll Hotell ska vara en välkomnande, avslappnad och inspirerande mötesplats för såväl långväga besökare som ortsbor och grannar. Dessutom är hela området ett skoterparadis, något vi vill ta vara på och utveckla mer” säger Malin Kockum, ny hotellchef, Borgafjäll Hotell.

För mer information, välkommen att kontakta:

Thomas Sved, thomas@borgafjallhotell.se, tel 070-631 30 00

Malin Kockum, malin@borgafjallhotell.se,tel 070-513 51 11