Vem tar nästa miljard?

Internet är stort. Det kan man inte förneka. Samtidigt är det inte ens hälften av världens befolkning som är uppkopplade. I takt med att smarta telefoner och datorer blir allt billigare att tillverka kopplas fler upp varje dag. Det talas om "Nästa Miljard" av uppkopplade människor, men för att de ska kunna koppla upp räcker det inte med enheter. En faktisk uppkoppling behövs.

Det är här som två teknikjättar börjar att kämpa. Facebook stöttar (och försöker köpa) Titan Atmosphere, ett företag som satsar på att erbjuda uppkoppling med hjälp av drönarflygplan som ska hålla till i stratosfären, nästan 20 kilometer upp i luften. De ska agera likt en mobilmast och leverera internet till användare på marken.

Samtidigt satsar Google X Labs, Googles interna R&D-avdelning på att leverera samma tjänst, även de uppe i stratosfären. Här sker det istället med hjälp av enorma väderballonger. Projektet kallas därför Project Loon.

Båda lösningarna har sina olika för och nackdelar. Framför allt är skillnaderna i pris och internethastighet. Facebook/Titan Atmospheres lösning levererar hastigheter långt över dagens 4G, kontra Googles hastighet på våra 3G-hastigheter. Loon är å andra billigare.

Oavsett vem som vinner denna kamp kommer det leda till en enorm ökning av användare på internet. Vi ser fram emot detta och hoppas att både nya och gamla användare hittar ett bra sätt att ta del av allt det goda det innebär.

• Elektroniska affärer, kommunikation

• nästa miljard