Ara tuffar på och Android ökar säkerheten

Project Ara, en modulär telefon som vi skrivit om tidigare, har nu visat lite liv och släppt ett utvecklarkit som de kallar för MDK eller Module Developers Kit. Vem som helst kan nämligen bygga moduler för Ara. MDKn är en serie referensfiler och PDFer som berättar vad du behöver veta för att kunna skapa dina egna. Låt fantasin flöda och sätt igång. Kanske blir just ditt företag en av Aras populäraste modulskapare. Marknaden är öppen och räkna blint med att mobilmarknaden kommer att se annorlunda ut inom kort.

Project Ara har även fått ett beräknat releasedatum på första kvartalet 2015, alltså om cirka ett år. Det är kort tid i denna bransch.

Här kan du läsa mer om Ara och ladda hem MDKn

Google har även uppdaterat säkerheten i Android med realtidsskydd mot skadlig kod. Likt skydd mot skadlig programvara för datorer ger detta inte ett vattentätt skydd, men Google rapporterar att av alla installationer som gjorts under 2013 har mindre än 0,18% behövt fastna i deras skyddsnät. Uppdateringen kommer att rulla in löpande till alla Android-enheter med version 2.3 och uppåt samt Google Play, via Google Play Services. Vill du läsa mer om säkerheten i Android, tryck här.

• ara
  • säkerhet