Svensk användning av mobildata ökar kraftigt

Sverige är ett av de länder i världen där vi är bäst på att utnyttja vår surfmängd per månad och tjänster som Spotify, Netflix, Storytel och andra strömningstjänster har lett till att vårt användande har ökat lavinartat de senaste åren. Bara under 2014 ökade användningen med 32 %. En annan positiv trend är att den illegala nedladdningen av media minskar i takt med att strömningstjänsterna blir fler och bättre.

Analytiker hos Cisco beräknar att det svenska dataanvändandet i mobiler kommer att öka med 400 % till år 2020. Detta innebär ett sort utbyggnadsbehov av de svenska mobildatanäten som operatörerna förhoppningsvis kan klara av. Dagens begränsningar i datanätet är till stor del på grund av att operatörerna inte kunde förutse utvecklingen och därför inte hann med att bygga ut näten.

Den mobila marknaden växer alltså fortfarande kraftigt och behovet av appar och mobilanpassade webbsidor fortsätter alltså att öka.

Många användare känner säkert igen sig i att datamängden tar slut ett bra tag innan månadens slut. Det finns flera lösningar på problemet och den enklaste är inte alltid den billigaste. Istället för att köpa till mer data vid behov kanske det är bättre att uppgradera till ett större datapaket, eller rent utan skaffa ett mobilt bredband att använda parallellt.

Källa: Swedroid.se / Dagens Nyheter

• 4g
  • iphone

Björn Brorsson