Uppdaterad softphone från Tre och USA får en oväntad operatör

För företagskunder hos Tre som använder sig av Softphone kan vi rekommendera att ni uppdaterar programvaran, då den nya versionen, 2.1.10, medför en del efterlängtade funktioner.

I och med denna version finns möjlighet att spela in samtal, importera Outlook-kontakter till Softphonens egna kontaktlista, en insticksmodul till Google Chrome som låter dig ringa upp nummer med ett knapptryck, dubbel nummerpresentation för inkommande samtal och utökad kompatibilitet och funktionalitet med headset.

För att ladda ner den nya versionen och se vilka headset som är kompatibla med version 2.1.10, besök: https://www.tre.se/softphone-nyheter

På andra sidan Atlanten har Google lanserat Project Fi, en virtuel operatör som försöker skaka om marknaden, likt sökjätten gjorde när de släppte Google Fiber i vissa amerikanska städer. Project Fi går i Sprint och T-Mobiles nät och utnyttjar även WiFi-hotspots runt om i USA som en del av nätverket.

Priserna börjar på 20 dollar för obegränsade samtal, sms och mms och data kostar 10 dollar per GB. Priserna är en bra bit under de amerikanska jättarna, men de får ändå alla se sig bortsprungna av utbuden här i Sverige. Tele2s privata abonnemang Fastpris med 5GB data kostar exempelvis ca 28 dollar med dagens växelkurs. Project Fi är i dagsläget endast tillgängligt för Nexus 6-användare.

Vad som däremot är intressant med Googles satsning är synen på mobildata. Har du köpt 2 GB data men bara använt 1,5 GB data får du 5 dollar i kreditering på nästa faktura. Hur detta skulle fungera på svenska marknaden skulle vara ett spännande experiment.

• Telekom

• hi3g
  • team8
  • telekom