Pressmeddelande -

Techstep förvärvar BKE TeleCom och skapar en bredare bas för expansion i Sverige

Oslo den 3 juli 2017: Techstep ASA ( "Techstep" eller "Bolaget") har ingått ett bindande avtal om att förvärva BKE Telecom AB ( "BKE") för en sammanlagd köpeskilling om 81 MSEK.

BKE grundades 1983 och är en av de ledande leverantörerna av mobil kommunikationsutrustning och tjänster till företagsmarknaden i Sverige. Företaget har 43 anställda och har sitt huvudkontor i Karlstad. Produkter och tjänster omfattar mobil kommunikationsutrustning / enheter (hårdvara), molnbaserade växlar, drifttjänster och andra relaterade tjänster till företag i både privat och offentlig sektor i Sverige.

BKEs utbud av hårdvara omfattar bland annat mobila-, fasta-, trådlösa- och konferenstelefoner, headset, surfplattor och tillhörande kommunikationsutrustning från bland annat Apple, Dell, Jabra, HTC, Huawei, LG, Microsoft, Samsung och Sony. BKE erbjuder också en branschledande molnbaserad (UCaaS) PBX-lösning, där användarna kan välja att kommunicera via mobil, fast eller trådlös telefon, webb eller dataapplikationer. BKE är en av de få aktörer i Sverige som erbjuder molnbaserade växlar som kan integreras med alla svenska operatörer inklusive Tele2, Telenor, Telia, 3 och Telavox.

Techstep för sin del har etablerat sig som en nordisk facilitator av den digitala arbetsplatsen och upplever nu efterfrågan från kunder för leverans av mobiltelefoner, bärbara datorer och surfplattor över de nordiska gränserna. Med förvärvet av BKE tillhandahåller Techstep en skalbar organisation som kommer att fungera som en one-stop-shop i Norden.

Dessutom har BKE en bred och solid kundportfölj som efterfrågar den typen av mobilitetslösningar som är en del av kärnan i Techsteps produktutbud idag. Denna kombination skapar en grund för ökad försäljning av lösningar till BKEs befintliga kunder. I tillägg till detta ger förvärvet av BKE Techstep tillgång till hårdvara, logistik och distributionsplattform som blir en integrerad del av Techsteps unika "Mobile as a Service" (MaaS) koncept. MaaS gör det möjligt för Techsteps kunder att köpa paket, vilka består av hårdvara och lösningar, i form av en prenumeration till en månadskostnad som sedan blir en driftskostnad (OPEX).

BKE har också en stark ställning med deras molnbaserade lösningar (PBX växel och kontaktcenter), som är väl integrerade med vanlig telefoni och annan kommunikationsteknik (t ex Skype företag). Techstep upplever en ökad efterfrågan på pan-nordiska lösningar inom detta område, vilket gör BKE ett attraktivt alternativ till de lösningar som erbjuds idag.

"Med förvärvet av BKE stärker vi vår plattform för våra nordiska tillväxtambitioner. Vi har nu ett komplett produkt- och tjänsteutbud i Sverige, bland annat mobila enheter (hårdvara), lösningar för mobil enhetskontroll (MDM), service och support samt BKEs ledande molnbaserade PBX lösning. Detta ökar skalbarheten i vår affärsmodell, med vår nyligen lanserade MaaS-tjänst, vilket skapar en samnordisk service till många av våra större kunder i Norden ", säger Gaute Engbakk, vd för Techstep.

"Vi ser fram emot att bli en del av Techstep familjen. Vi har en solid kundbas som vill ha ett bredare produktutbud från Techstep och vi har den nödvändiga logistik-och supportorganisationen för att tjäna Techsteps svenska kundbas med ett förbättrat produkt- och tjänstesortiment. Som en del av Techstep räknar vi med att på ett effektivt sätt utnyttja vår tillväxtpotential i en stark och växande marknad ", säger Daniel Råd, nytillträdd VD för BKE (och en av företagets nuvarande ägare).

2016/2017 omsatte BKE 189,1 MSEK och levererade en justerad EBITDA på 15,5 MSEK (brutet räkenskapsår). Hårdvara utgjorde cirka 77% av intäkterna.

Köpeskillingen om 81 MSEK kommer att avgöras i form av 38,5 MSEK i kontanter, 15 MSEK i handelskrediter och 27,5 MSEK i Techstep-aktier som kommer att emitteras till en kurs av NOK 5,70 per Techstep aktie (”BKE vederlagsaktierna"). Dessutom är man överens om att den säljande parten har rätt till en tilläggsköpeskilling på upp till 22,5 MSEK baserat på givna kriterier relaterade till lönsamhet.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Gaute Engbakk, vd för Techstep: +47 91633281
Daniel Råd, VD för BKE: +46 733-303132

Techstep ASA - vi gör arbetsplatsen Mobile
Techstep positionerar sig som en ledande nordisk organisatör av den digitala arbetsplatsen. Techsteps unika "Mobile as a Service" (MaaS) erbjuder en one-stop-shop-lösning som kombinerar mobila enheter (hårdvara), abonnemang och anslutningsmöjligheter, mobilenhetskontroll, drift och support, samt tillhörande programvara, i tillägg till finansiering. MaaS-tjänsten gör det möjligt för företag att låta anställda göra sitt jobb över mobila enheter och platser, med en hög grad av säkerhet och driftsäkerhet. Techstep har ungefär 160 anställda baserade i Norge och Sverige, som betjänar nära 5 000 kunder och 450 000 slutanvändare inom olika branscher inom privat och offentlig sektor. Företaget hade en omsättning på cirka 720 MNOK 2016 och är noterade på Oslo Børs. För mer information, vänligen se www.techstep.no.

• Telekom

Som oberoende rådgivare hjälper BKE TeleCom företag och offentlig sektor i hela Sverige att kommunicera bättre med sina kunder och varandra. Vi gör det med hjälp av våra medarbetare som med sin kunskap, engagemang och personliga service hittar den bästa telefonilösningen för våra kunder.

Våra huvudsakliga affärsområden inkluderar telefonilösningar, hårdvara & mobila tjänster samt operatörstjänster med oberoende analyser för att hjälpa organisationer att välja rätt operatör. Vi hjälper våra kunder att ta kontroll över sin telefoni och är med dem från planering till installation och utbildning samt uppföljning. Alla våra kunder har dessutom tillgång till världens bästa support – BKE Support.

BKE TeleCom grundades 1983 i Karlstad, Värmland, och består idag av 45 medarbetare, omsätter ca 250 miljoner och har AAA rating. Var fjärde kommun i Sverige väljer BKE TeleCom, gör det Ni också!

Pär Andersson

Presskontakt Digital Communication Manager 0705177670