EM-arenor i Frankrike skapades med BIM-teknik

EM-arenor i Frankrike skapades med BIM-teknik

Idag börjar fotbolls-EM i Frankrike där 24 länder ska spela 51 matcher under 32 dagar på tio arenor. Le Parc Olympique Lyonnais i Lyon, Matmut Atlantique i Bordeaux och Stade Velodrome i Marseille har alla konstruerats med hjälp av BIM-mjukvaran Tekla Structures från Trimble.

- Fotbollsarenor är generellt sett tekniskt avancerade konstruktioner som kombinerar stål- och betongkomponenter. Tekla Structures är ett svårslaget verktyg när det kommer till att arbeta med avancerade stålkonstruktioner och betongstrukturer med armering.De tre EM-arenorna där vår mjukvara varit med och möjliggjort konstruktionen är klockrena exempel på potentialen i Tekla Structures. Synd bara att Sverige inte spelar någon av sina gruppspelsmatcher på dessa arenor, säger Tomas Ray, VD på Trimble Solutions Sweden

Stade Velodrome i Marseille

Stade Velodrome har under de senaste säsongerna renoverats för att stå redo inför EM där fyra gruppspelsmatcher, en kvartsfinal och en semifinal ska att spelas. Upprustningen innebär att arenan nu har 67 395 platser jämfört med de tidigare 60 000 platserna.

Horta Coslada var ansvariga för allt metallarbete under renoveringen. Tekla Strucutres spelade en avgörande roll för att arbeta med den galvaniserade stålkonstruktionen som bär upp det 6000 ton tunga taket. Konstruktionen är 250 meter i diameter och sträcker sig 65 meter upp över planen.

Le Parc Olympique Lyonnais i Lyon

Le Parc Olympique Lyonnais stod klar tidigare i år efter närmare fyra års arbete. Metallkonstruktionen modellerades av Cabinet Jaillet Rouby i Tekla Structures vilket underlättade arbetet för Martifer som var ansvariga för att tillverka alla metallkomponenter. Via BIM-modellen kunde de enkelt hämta all relevant information som behövdes för tillverkningen.

Metallrammen som håller upp arenans tre ”ringar” är unik och hade inte varit möjlig att konstruera utan BIM-teknik. Konstruktionen gav Le Parc Olympique Lyonnais en plats i Tekla BIM Awards 2014, en tävling som uppmärksammar och belönar innovativa mjukvarulösningar för att arbeta med ingenjörsutmaningar.

Le Parc Olympique Lyonnais rymmer 59 000 platser och totalt ska det att spelas sex EM-matcher på arenan.

Matmut Atlantique i Bordeaux

Matmut Atlantique invigdes i maj förra årets och är en arena som konstruerats för att maximera fotbollsupplevelsen för supportrarna. Överallt på arenan har du bra sikt och hela konstruktionen är gjord för att du som supporter ska sitta så bekvämt som möjligt. Det här ställde höga krav på Vinci-gruppen och Fayat-gruppen som ansvarade för arkitekturen och konstruktionen av arenan.

Tekla Structures användes för att möjliggöra för arkitekter och konstruktörer att samarbeta runt modeller och ritningar för att lösa den komplexa konstruktionen av läktarna. Matmut Atlantique har 42 000 platser och fem EM-matcher spelas på arenan.

Om Trimble

Mer information finns på: www.trimble.com.

Med en ambition att mångfaldiga sina kunders potential att tänka och prestera stort, delger Tekla en korrekt, detaljerad och informationsrik programvarumiljö för 3D-modellbaserad konstruktion (BIM; Byggnadsinformationsmodellering) som kan delas av entreprenörer, konstruktörer och tillverkare för stål, betong och trä. De mycket detaljerade och verklighetstrogna konstruktionsmodellerna som skapas, kombineras och distribueras med Tekla Structures möjliggör bästa tänkbara byggförutsättningar och produktionskontroll. Att centralisera byggnadsinformation i modellen möjliggör mer samkörd och integrerad projektledning och leverans. Detta innebär ökad produktivitet och eliminering av avfall, vilket gör konstruktioner och byggnader mer hållbara.

Med sin programvara driver Tekla Corporation på utvecklingen av modellbaserad konstruktion, vilket gör byggnads- och infrastruktursbranscherna allt mer konkurrenskraftiga. Tekla har kunder i nästan 100 länder, kontor i 15 länder och ett världsomspännande partnernätverk. Företaget grundades 1966.

Med ambitionen att mångfaldiga sina kunders potential att tänka och prestera stort tillhandahåller Tekla en noggrann, detaljerad och informationsrik programvarumiljö för 3D-modellbaserad konstruktion (BIM; Building Information Modeling) som kan användas gemensamt av entreprenörer, byggnadsingenjörer samt leverantörer och tillverkare av stålkonstruktioner och prefabricerade betongkonstruktioner. De mycket detaljerade och verklighetstrogna konstruktionsmodellerna som skapas, kombineras och distribueras med Teklas BIM-program möjliggör bästa tänkbara byggförutsättningar och produktionskontroll. Att centralisera byggnadsinformation i modellen möjliggör mer samkörd och integrerad projektledning och leverans.  Detta innebär ökad produktivitet och eliminering av avfall, vilket gör konstruktioner och byggnader mer hållbara. Läs mer på www.tekla.com, www.teklastructures.com och www.teklabimsight.com